Strategie voor een verbroken connectie

We zijn vergeten het verschil te zien tussen doelen en middelen.

Er zijn twee verhalen van de afgelopen week die in combinatie nog sterker worden dan ze al zijn. Het eerste verhaal is van Mark Ritson in Marketing Week die de stelling inneemt dat een toevoeging van het woord Digital in je functieomschrijving een beperking is voor je carrière.

Het tweede verhaal dat mij is opgevallen is er een in Bloomberg. Hierin is de stelling dat de Amerikaanse retailketen Best Buy gezien de opkomst van Amazon failliet had moeten zijn. Ze zijn echter nog springlevend. Als je de inzichten van de twee verhalen combineert dan kan het niet anders dan dat je tot de conclusie komt dat we vergeten zijn het verschil te zien tussen doelen en middelen.

Your Company does not need a digital strategy

In het artikel van Marketing Week verwijst Ritson naar een essay van George Westerman (research scientist @ MIT) dat de titel heeft: “Your Company does not need a digital strategy”. “In a digital world,” concludeert Westerman, “a strategic focus on digital sends the wrong message. Creating a digital strategy can focus the organisation in ways that don’t capture the true value of digital transformation. You don’t need a digital strategy. You need a better strategy, enabled by digital.”

Het hele idee achter marketing

Om meteen maar even door te gaan met het tweede verhaal van Best Buy. Best Buy is de grootste elektronicaretailketen in de US met meer dan duizend vestigingen en 125 duizend personeelsleden. Met de komst van Amazon ging het aanmerkelijk minder met de omzet van Best Buy. En dat was een understatement. Het lag natuurlijk voor de hand om nieuwe (digitale) koers te gaan varen want volgens het standaard denken moet je natuurlijk wel daar zijn waar het gevecht plaatsvindt.

Tot er een nieuwe ceo komt, Hubert Joly, met geen ervaring in deze tak van sport. En dan zien we eigenlijk in de praktijk gebeuren wat Mark Ritson hierboven al heeft beschreven. De oplossing blijkt namelijk niet te liggen in een nieuwe digitale strategie maar in het vervullen van een aanwezige behoefte. Was dat trouwens niet het hele idee achter marketing?

De toekomst voor Best Buy is om mensen in het huis van de mogelijke klant te krijgen. Zoals Joly treffend zegt: “That lets you have a real conversation. You can talk about what’s possible, be human, make it real”. Dus met 380 in-home advisors (mensen) geven zij een visitekaartje af waarmee ze zichzelf enorm onderscheiden. Deze in-home advisors fungeren als “personal chief technology officers” (wat een prachtige functieomschrijving). Met als doel om mensen te helpen met het implementeren van slimme technologie en installeren van alle mogelijke elektronische apparatuur. 

Middel en Doel

We zien dus in deze door digitale ontwikkelingen gedreven wereld een terugkeer naar het doel en het verminderen van de focus op het middel. Daar waar middelen de laatste tijd heel lang zijn opgewaardeerd tot doelen. Digital is als functie en strategie een beperking in zichzelf. Wij hebben de verplichting om door deze digitale brij heen te kijken naar wat er echt gebeurt.

Als je dit snapt dan zie tegelijkertijd dat digital geen doel kan zijn maar slechts een middel is. Dat iedere mogelijke technologische innovatie geen doel is maar slechts een middel om beter of relevanter een doel te realiseren. Dat een middel als persoonlijke (marketing)communicatie, mogelijk gemaakt onder andere door digitale componenten in belangrijkheid aan het stijgen is met als doel om de verbroken connectie met de mens weer te herstellen. Dat is pas een echt een doel.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Vera Wijsman
Hoor je het eens een keer van een ander! Laat ons focussen op de behoefte van de klant dat moet het doel zijn. Ben het helemaal eens met dit artikel.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie