Premium

Techreuzen zeggen Black Lives Matter-beweging te steunen, maar doen ze dat ook echt?

De CEO's van grote techbedrijven strooien met miljoenen en steunbetuigingen na de dood van George Floyd. Strookt dat met hun gedrag?

Techreuzen als Google, Apple, Microsoft en Amazon hebben hun steun uitgesproken aan de demonstranten die de straat op gingen na de de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd. Bovendien strooien veel CEO's met miljoenen, bestemd voor de Black Lives Matter-beweging. Ondertussen worden verschillende techbedrijven bekritiseerd vanwege hun steun aan de Amerikaanse politie of het gebrek aan diversiteit op de werkvloer.

Advertentie
advertisement

De baas van Microsoft dringt aan op empathie en compassie, terwijl de topman van Uber aankondigde 1 miljoen dollar te doneren aan groepen die strijden voor sociale rechtvaardigheid. Ook Google-onderdeel YouTube kondigde aan 1 miljoen dollar te doneren. Google meldt op zijn belangrijkste zoekpagina ​​achter raciale gelijkheid te staan en daarmee achter "degenen die ernaar zoeken".

Apple-baas Tim Cook sprak in een memo aan werknemers over de moord op Floyd en benadrukte dat het "pijnlijke verleden van racisme in VS nog steeds aanwezig is". 'Niet alleen in de vorm van geweld, maar ook in de dagelijkse ervaring van diepgewortelde discriminatie', aldus Cook. Ook Apple belooft te doneren. Volgens streamingdienst Netflix ben je als je zwijgt "medeplichtig" aan het geweld. De streamingdiensten van Amazon, Walt Disney en AT&T spraken zich ook uit.

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, beloofde op 31 mei 10 miljoen dollar te schenken aan groepen die werken aan 'raciale rechtvaardigheid'. Hij merkte ook op dat zijn filantropische afdeling, het Chan Zuckerberg Initiative, 40 miljoen heeft geïnvesteerd in organisaties die raciaal onrecht bestrijden. Zuckerberg beloofde bovendien steun aan de Black Lives Matter-beweging op zijn persoonlijke Facebook-pagina.

Enkele van de rijkste bedrijven ter wereld verschijnen op het politieke podium op een moment dat raciaal onrecht wereldwijd in de schijnwerpers staat. Nog geen zes jaar geleden, na de protesten in Ferguson vanwege de dood van Eric Garner en Michael Brown, was het echter oorverdovend stil, bleek uit een rondgang van The Verge.

'Amazon ruggegraat voor politiediensten in hele land'

Hoewel hun beloftes en gebaren ditmaal groots zijn, rijst de vraag: strookt dat ook met hun gedrag? Niet bepaald. Zo wordt Amazon hypocrisie verweten. Enerzijds steunt het bedrijf de BLM-beweging, anderzijds laat het interne beleid een totaal ander beeld zien. Activisten beweren dat de steunbetuiging weinig om het lijf heeft als het bedrijf zijn commerciële partnerschappen met politiediensten in de VS voortzet. 'Het is opportunistisch voor Amazon om dit moment te gebruiken om lege en hypocriete uitspraken te doen, terwijl het tegelijkertijd de ruggengraat vormt voor veel politiediensten in het hele land', klinkt het.  

Uit openbare registers die in 2018 zijn vrijgegeven en waar de Britse krant The Guardian over bericht, blijkt dat het bedrijf omstreden software voor gezichtsherkenning aan de politie heeft verkocht. Een experiment dat in 2018 werd uitgevoerd, toonde aan dat Rekognition 28 leden van het congres ten onrechte koppelde aan foto's van mensen die waren gearresteerd voor een misdaad. Het heeft onevenredig verkeerde leden van het congres geïdentificeerd die niet blank zijn. De software, een coalitie van 40 mensenrechtengroepen die schreven op het moment dat de records werden vrijgegeven, is 'een krachtig bewakingssysteem' dat beschikbaar is om 'rechten te schenden en kleurgemeenschappen te targeten'.

Amazon zei in februari 2020 dat het niet wist hoeveel politiediensten deze technologie gebruikten, en het bedrijf reageerde niet op het verzoek om commentaar op maandag over het aantal politiediensten dat deze technologie vandaag gebruikt - of dat deze partnerschappen zouden worden voortgezet.

Ook Amazon-dochter Ring kwam in opspraak. Een rapport van Motherboard uit 2019 onthulde dat niet-witte mensen vaker worden gecontroleerd door de Neighbours-app, waar Ring-gebruikers video's en foto's kunnen plaatsen van 'verdachte' mensen die op camera zijn vastgelegd. Volgens een door Ring verstrekte kaart werkt de deurbel-app nu samen met meer dan 1.300 politiediensten in de Verenigde Staten - een stijging van 300% ten opzichte van slechts 400 politiediensten in augustus 2019. 

Amazon haalde onlangs nog het nieuws toen Chris Smalls werd ontslagen: een zwarte activist die protesteerde tegen de onveilige werkomstandigheden in verband met het coronavrius. 

Amazon

'De last van zwart zijn bij Google'

Het techbedrijf is niet de enige die in het opspraak is gekomen sinds de protesten. Chatdienst Slack verwijderde vorige week een blogpost die liet zien hoe de lokale politie de app kan gebruiken nadat enkele zwarte medewerkers er kritiek op hadden. Airbnb heeft Black Lives Matter publiekelijk ondersteund, maar werd eerder ook bekritiseerd vanwege zijn rol in de gentrificatie van overwegend zwarte buurten en het verdrijven van oorspronkelijke bewoners. 

En hoewel Apple heeft gezegd een (nog onbekend) bedrag te zullen doneren, doet het techbedrijf zelf weinig aan inclusiviteit. Slechts 3% van de leidinggevenden bij Apple was zwart in 2018 en slechts 6% van de technische teams. Bovendien worstelt de spraaktranscriptiesoftware van Apple naar verluidt met zwarte stemmen, net als de technologieën van andere bedrijven.

Google heeft laten weten dat het in twee jaar tijd 12 miljoen dollar zal investeren voor raciale rechtvaardigheid. Sundar Pichai, CEO van zowel Google als het moederbedrijf, Alphabet, zei dat de techgigant ook 8 minuten en 46 seconden stilte zou houden - de tijd dat Floyd vóór zijn dood door de officier werd vastgehouden - om de herinnering te eren van zwarte mensen die hun leven hadden verloren.

Google heeft tegelijkertijd veel aandacht gekregen voor het terugschroeven van zijn diversiteitsinspanningen, waaronder het schrappen en uitbesteden van trainingen voor werknemers. Hoewel Google ontkent, is het niet de eerste keer dat Google kritiek krijgt op diversiteit en cultuur. Vorig jaar deed er een memo de ronde onder het personeel, die was geschreven door een zwarte medewerker die het bedrijf verliet. De werknemer sprak over de 'last van zwart zijn bij Google'. De auteur beschreef zich ongemakkelijk bij de ongevoelige opmerkingen van zijn collega's over protesten over de dood van Eric Garner, die in 2014 door de politie in New York werd vermoord. 

Microsoft komt ondanks zijn goede bedoelingen ook niet zo goed uit de verf. Het bedrijf bracht in november zijn eerste diversiteitsrapport uit, waaruit bleek dat de softwaregigant enige vooruitgang had geboekt in zijn pogingen om inclusiever te zijn, maar net als andere bedrijven had het geen zinvolle winst geboekt. Slechts 4,4% van het personeel en slechts 2,7% van de leidinggevenden was in 2019 zwart. Net als Apple heeft de spraakherkenningssoftware van Microsoft zwarte stemmen verkeerd geïdentificeerd.

Lees ook: 'De wereld staat in de fik, maar de Nederlandse merken zijn stil'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Marc Fahrner
Helaas is dit maar al te vaak de "verkoopkant" van deze reuzen. De bedragen klinken, absoluut gezien, als imposant, maar zijn een paar promille van de omzet en winst die in de zakken van CEO's, bestuur en aandeelhouders vloeien. Barmhartigheid vanaf jacht, villa, grachtengordel of penthouse.

Focus eens op de "inkoopzijde" van deze bedrijven. Hun callcenters in ontwikkelingslanden, waar werknemers als haringen in een ton gehuisvest worden tegen een paar euro per dag. De tech-fabrieken waar werknemers uit het raam springen omdat het er zo leuk werken is. Oftewel, de omgevingen waar mensen niet het kapitaal vormen van het bedrijf, maar slechts het verbruiksmiddel om kapitaal te vergaren.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie