Premium

TikTok onder vuur om privacyschending

De razendpopulaire app is daarmee eerder regel dan uitzondering, stellen experts.

TikTok, dat wereldwijd 800 miljoen gebruikers heeft, ligt zwaar onder vuur wegens een vermeend privacyschandaal. De app wordt ervan beschuldigd data over zijn gebruikers te verzamelen en die gegevens door te sturen naar China. Ook zou de app continu het klembord van iOS-gebruikers uitlezen. 

TikTok-gebruikers, in Nederland zijn dat er 3,5 miljoen, die de bètaversie van iOS 14 op hun telefoon hebben, kwamen er deze week achter dat de app bijna continu toegang tot hun klembord heeft. Bij de bètaversie van iOS 14 krijgen gebruikers een melding als een app informatie van het klembord haalt. Als gebruikers in TikTok een reactie typen, krijgen ze deze melding bijna continu. Apple brengt iOS 14 naar verwachting in het najaar uit voor de nieuwe iPhones.

Advertentie
advertisement

'Amerikaanse apps geen haar beter'

TikTok ontkent tegenover de Britse krant The Telegraph dat de app gegevens van het klembord verzamelt, maar dat de melding getriggerd wordt door een systeem dat is bedoeld om herhaaldelijk spamgedrag te identificeren. Zo zou het volgens het bedrijf voorkomen dat gebruikers keer op keer hetzelfde commentaar kunnen plaatsen. TikTok zou volgens The Telegraph overigens lang niet de enige app zijn die continu het iOS-klembord uitleest. Ook AccuWeather, AliExpress, Call of Duty Mobile en Google Nieuws maken zich daar schuldig aan. 

TikTok ligt in de Verenigde Staten al enige tijd onder vuur wegens het verzamelen van data van gebruikers, die vervolgens wordt doorgestuurd naar China. Een gebruiker van forum Reddit, die in de app was gedoken, bracht de dataverzameling onlangs naar voren. Uit onderzoek van cybersecuritybedrijf Penetrum blijkt dat het gaat om gegevens over je smartphone (schermgrootte en type processor), je netwerk (ip-adres en met welk wifi-netwerk je bent verbonden), locatie (gps-data) en welke apps je nog meer op je telefoon hebt geïnstalleerd.

De Amerikaanse privacyadvocaat Whitney Merrill stelt op Twitter dat ook in dit geval TikTok geen uitzondering is. Volgens Merrill verzamelen allerlei apps data over gebruikers voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Merill stelt dat nu alle aandacht uitgaat naar TikTok omdat het een Chinese app is. 'Amerikaanse apps hebben niet aangetoond dat ze beter zijn' stelt ze op Twitter. Merill haalt daarbij Facebook als voorbeeld aan.

Onderzoek van cybersecuritybedrijf Zimperium van eind 2019 onderschrijft die stelling. In: 'TikTok is the Rule, Not the Exception, When it Comes to Mobile App Privacy and Security Risks', stelt Zimperium dat het geen zeldzaamheid is dat er rond apps zoveel problemen bestaan rond regels en veiligheid. 

Volgens de Amerikaanse cybersecurity expert Lesley Carhart wordt iedere paar jaar een gratis app onder de loep gelegd en wordt er keer op keer hetzelfde ontdekt, namelijk dat er heel veel gegevens worden verzameld. Op Twitter legt ze uit dat je een app eigenlijk alleen maar gratis kan krijgen, omdat je in ruil daarvoor data beschikbaar stelt. Carhart herinnert mensen er dan ook aan om zelf een besluit te nemen of ze die apps willen gebruiken. Om enigszins te voorkomen dat al die data over jou verzameld wordt, adviseert zij een anoniem account te creëren dat je alleen via de mobiele site opent.

TikTok wordt momenteel door de privacytoezichthouders van de Europese Unie onderzocht. Ook zij vragen zich af of het bedrijf, dat eigendom is van het Chinese ByteDance, de privacy van zijn gebruikers wel goed waarborgt. Vorige maand begon de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens al een onderzoek gericht op de privacy van kinderen en jongeren. TikTok liet eerder in een reactie weten volledig mee te werken aan het onderzoek. Het bedrijf zegt dat de privacy en veiligheid van zijn gebruikers "de hoogste prioriteit" heeft. 

Vorige week hield TikTok een pitch waarin de app - opmerkelijk genoeg - benadrukte een 'veilige haven' te zijn voor marketeers.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie