Premium

Activistisch TikTok profileert zich als veilige haven voor marketeers

TikTok is allang niet meer de plek waar alleen maar dansfilmpjes te vinden zijn. 

TikTok probeert de gevestigde orde steeds meer uit te dagen. In zijn laatste pitch voor adverteerders in de VS en een online evenement voor Europese adverteerders vorige week, benadrukte de app transparanter te zijn dan zijn concurrenten over de prestaties van zijn advertenties en profileerde TikTok zichzelf als een veilige haven voor adverteerders. Gebruikers halen intussen keer op keer het nieuws met ludieke stunts waarbij de Amerikaanse president Donald Trump het doelwit is. TikTok is allang niet meer de plek waar alleen maar grappige dansfilmpjes te vinden zijn. 

Advertentie
advertisement

TikTok zegt zich op veel punten te onderscheiden van grote social media-platformen. Waar Facebook en Google ervan worden beschuldigd behoorlijk vaag te zijn in hoe het bereik van advertenties wordt gemeten, zegt TikTok dat het zo transparant mogelijk zal zijn, schrijft de Amerikaanse website DigiDay. Zo worden er samenwerkingsverbanden ontwikkeld met onderzoeksbureaus Kantar, Nielsen en Milward Brown, terwijl er bètatests worden uitgevoerd met externe meetbedrijven, bleek uit de pitch. 

Ook heeft TikTok een platform gelanceerd waarmee merken makkelijker kunnen adverteren. 'Adverteerders zouden zich moeten concentreren op het maken van TikToks en niet op advertenties', zo klinkt het. De populairste campagnes op TikTok worden aangedreven door de gebruikers. Adverteerders worden aangemoedigd om na te denken over hoe ze gebruik maken van het algoritme van de app. Vorig jaar vroeg telecomprovider Congstar gebruikers om video's te delen van zelf dansen om kans te maken op extra gegevens over hun telefooncontracten. Er zijn meer dan drie miljoen door gebruikers gegenereerde video's gemaakt, die per TikTok meer dan een miljard weergaven hebben gegenereerd. 

Merken proberen de app te gebruiken als startpunt voor campagnes voor sociale media die zich vervolgens naar andere platforms verspreiden. 'De inhoud op de app wordt regelmatig gepost op alle grote sociale kanalen die veel verder reiken dan ons eigen publiek', zei Trevor Johnson, hoofd marketing in Europa tegen Adweek. 'Als gevolg hiervan heeft TikTok een ongeëvenaard potentieel om merken te weven in het weefsel van een bredere cultuur en trends te creëren.'

Plek voor sociaal activisme

Het platform is bovendien uitgegroeid tot een plek voor sociaal activisme in een tijd waarin rivalen zoals Facebook een passieve houding wordt verweten. 'Activisme is welkom op het platform', zei Stuart Flint, head of Europe, global business solutions vorige week. De hashtag Black Lives Matter is populair heeft meer dan 12,2 miljard views gegenereerd.

TikTok

Gebruikers komen de laatste weken in het nieuws met verschillende stunts waarin de Amerikaanse president Donald Trump het moet ontgelden. Hun laatste actie richtte zich op de webshop van het Amerikaanse Witte Huis. Er circuleert een reeks video's op het platform waarin consumenten worden gevraagd hun karren te vullen met Trump-merchandise - zoals de Keep America Great-lelijke kersttrui van 75 dollar of Trump-cadeaupapier - en vervolgens hun goed gevulde winkelkarretjes achter te laten. In een dergelijke video, die 2,4 miljoen keer bekeken werd op één dag, legde TikTok-gebruiker Preveroni de schadelijke effecten uit van het achterlaten van een winkelwagentje in de online winkel. De video heeft bijna 9.000 reacties, waaronder andere gebruikers die zeggen dat ze hetzelfde hebben gedaan. Het doel is tweeledig: het kost de Trump-campagne geld en er wordt gerommeld met de inventaris.

Lees ook: Slimme trolactie van TikTok-tieners is debet aan lage opkomst Trump

Eerder zorgde een grote groep jonge gebruikers ervoor dat de opkomst bij de eerste grote verkiezingsbijeenkomst in Tulsa van de Amerikaanse president Donald Trump  veel lager uitviel dan was voorspeld. In de aanloop naar de rally in Oklahoma werden tegenstanders van Trump via TikTok opgeroepen zich aan te melden voor de bijeenkomst, zonder de bedoeling om daadwerkelijk te gaan. De boodschap deed vooral de ronde onder K-popfans die filmpjes verspreidden terwijl ze voor een screenshot van hun registratie dansten op de tonen van het populaire zomerhit Macarena uit 1993. De Trump-campagne beweerde dat een miljoen mensen zich hadden aangemeld voor de bijeenkomst in Tulsa. Zaterdag bleek dat het Tulsa BOK Center, waar plaats is voor 19.000 mensen, slechts voor de helft gevuld was.

Het online bereik van sociale media platform TikTok is in mei 2020 gestegen naar 31,1 procent onder jongeren van 13 tot en met 24 jaar. In totaal bezochten nagenoeg 2 miljoen personen de website en/of app van TikTok in mei, zo blijkt uit bereiksonderzoek GfK DAM (1.988.000 personen van 13 jaar en ouder).

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Coen Olde Olthof
TikTok als veilige haven. Dat is toch een beetje Kim Holland die zich profileert als coach hoe te leven volgens het celibaat.

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/tiktok-china-data-privacy-lawsuit-bytedance-a9230426.html

https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2020/06/26/warning-apple-suddenly-catches-tiktok-secretly-spying-on-millions-of-iphone-users/

En zo zijn er nog honderd links. Elke stukje micro data getracked en getraced van een voornamelijk jonge gebruikers groep.

"Erger" dan Facebook? Ja, want helemaal niet "aan te spreken" en indirect integraal onderdeel van een regime dat er geen probleem mee heeft om AI in te zetten voor massa tracking en tracing en ethnisch profileren bv,

TikTok is veel, leuk, goed gebouwd, steeds betere PR, verslavend en Chinees maar een veilige haven is het niet.


Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie