Warenhuis Walmart koopt tv-maker Vizio voor 2,3 miljard dollar om advertentietak uit te breiden

Met de expertise en het platform van Vizio wil Walmart groeien in retailmedia en connected tv.

Vizio-televisies te koop in een Walmart
Afbeelding: Shutterstock

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart wil 2,3 miljard dollar neerleggen voor tv-fabrikant Vizio. De overname moet Walmart in staat stellen om te groeien in de domeinen retailmedia en connected tv. Televisies van Vizio zijn niet officieel in Nederland te koop.

De televisies van Vizio draaien op een eigen besturingssysteem genaamd SmartCast. De software toont de meer dan achttien miljoen actieve gebruiker reclames, bijvoorbeeld films en series die streamingdiensten graag onder de aandacht brengen. Deze connected tv-oplossing levert Vizio geld op - hoeveel is niet duidelijk. Vizio zegt alleen dat de advertentietak samenwerkt met meer dan vijfhonderd adverteerders en goed is voor 'het merendeel van de bedrijfswinst.'

Walmart, van oorsprong een warenhuis dat op het oog álles lijkt te verkopen, heeft al een eigen media- en advertentiebedrijf genaamd Walmart Connect. Dat bedrijf kan groeien met de expertise en platformen van Vizio. 

Het warenhuis wil ook stappen zetten in het tonen van reclames op digitale schermen in zijn vele winkels, die dagelijks honderdduizenden Amerikanen verwelkomen. De overname van Vizio kan helpen bij de doorontwikkeling van retailmedia.

Walmart experimenteerde al

Voor Walmart is de overname van Vizio een logische volgende stap om zijn advertentietak te laten groeien. Het warenhuis experimenteerde eerder met advertenties op televisies van Roku, waarbij kijkers rechtstreeks via de tv-reclame producten konden kopen bij Walmart. Vorig jaar werkte Walmart samen met Innovid om gepersonaliseerde reclames op tv's te tonen. 

En Walmart is zelf ook goed bekend met televisies. Het bedrijf verkoopt tv's onder zijn eigen merk Onn, net zoals concurrent Best Buy ook een eigen tv-merk (Insignia) heeft. 

Toezichthouders moeten de Vizio-overname nog goedkeuren, en Vizio kan er zelf ook zonder verplichtingen onderuit als een andere partij binnen 45 dagen een 'beter bod' doet. Voor Amerikaanse consumenten wordt het interessant of Walmart - mits de overname doorgaat - tv's van Vizio blijft verkopen bij concurrerende retailers of volledig naar zich toetrekt.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Marcel Vogels
Hele logische stap. TV/AV en (instore) Retail media zijn ook bereikskanalen die elkaar versterken in het overbrengen van merkkracht. Het Nederlandse equivalent is natuurlijk RetailMedia.One met Talpa Media Solutions. Deze combinatie biedt een vergelijkbaar model voor merken die overal zichtbaar willen zijn.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie