Premium

X-alternatief Bluesky is nu open voor iedereen: dit kunnen merken ermee

Nu écht omarmen of nog even afwachten? Socialmediakenner Jaap van Zessen geeft merken de nodige tips.

Afbeelding: Shutterstock

Bluesky, een gratis en decentraal socialmediaplatform dat door velen omschreven wordt als een alternatief voor X (Twitter), vereist niet langer een uitnodigingscode. Iedereen, consument of merk, kan nu een Bluesky-account aanmaken. We leggen uit wat een organisatie (nog niet) op Bluesky kan en socialmediakenner Jaap van Zessen deelt zijn mening over het wel of niet omarmen van het socialmediaplatform.

Waar staat Bluesky?

Een jaar na de oprichting heeft Bluesky via het uitnodigingssysteem - om rustig op te starten én hype te creëren - zo'n drie miljoen gebruikers verworven. Een niet-wetenschappelijk onderbouwd onderzoek van Adformatie wees in december uit dat wat Nederlandse en internationale media actief zijn op Bluesky, maar dat het platform vooral consumenten als gebruikers heeft. De onderlinge interactie tussen gebruikers liep bovendien terug, terwijl het aantal nieuwe gebruikers via het uitnodigingssysteem toenam. Wat betekende dat een deel van de gebruikers het platform dus al snel links liet liggen. 

In december had Bluesky zo'n zesduizend Nederlandse gebruikers, meldde Twexit destijds. De vijftig Nederlandse accounts met de meeste volgers waren op één na (de VPRO) allemaal individuen, met journalisten als populairste accounts. 

Concurrentie voor Bluesky

Nu Bluesky zijn uitnodigingssysteem de deur uitdoet en alle nieuwe gebruikers verwelkomt, is het mogelijk dat het aantal nieuwe en actieve accounts toeneemt. Maar gebruikers hebben ook andere socialmediaplatformen om te overwegen, waaronder Mastodon en Threads.

'Platformen zien duidelijk dat er kansen liggen om het alternatief voor X (Twitter) te worden. Lange tijd was dit Mastodon, maar dit lijkt toch iets te ingewikkeld voor de 'gewone' gebruiker', zegt freelance socialmediakenner Jaap van Zessen. 'Omdat Bluesky een exacte Twitter-kopie lijkt en gebruiksvriendelijk is leek dit een goede kanshebber, maar door het invite-only te maken kent het een klein publiek. In dat gat is Meta wel gesprongen door Threads te lanceren, waarbij je automatisch al je Instagram-volgers uit kon nodigen. Daarmee lijkt Threads de voorsprong absoluut te hebben genomen. Al is dit zeker nog geen gelopen race.'

Als merk op Bluesky?

Tot dusver zijn weinig merken actief op Bluesky. Miljardenconcerns en de lokale middenstand ontbreken, maar ook non-profitorganisaties en politici zie je er eigenlijk niet terug. Dat kan door het uitnodigingssysteem komen, en de beperkte interactie op het platform. De merken die wel actief zijn op Bluesky, zijn media die er vooral journalistieke berichten via een rss-feed delen.

Vormt het openstellen van Bluesky een goede reden om het platform nu wel te omarmen? Socialmedia-expert Van Zessen antwoordt: 'Als merk moet je je afvragen of je tijd moet stoppen in een platform dat volgend jaar mogelijk totaal (meer of nog steeds) niet relevant is. Het goede nieuws is: het hoeft ook weinig tijd te kosten. Zo kun je een account aanmaken in een paar minuten en er bijvoorbeeld een rss-feed aan koppelen. Zo heb je er weinig omkijken naar en laat je toch zien aanwezig te zijn. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld Instagram, waar je voor een goede post minimaal twintig minuten de tijd nodig hebt.'

Verwachtingen kenbaar maken

Bluesky 'erbij doen' kost dus weinig tijd, al is vooralsnog ook onduidelijk of het platform een vlucht gaat nemen. En welk type content delen (g)een succes gaat opleveren. Van Zessen raadt organisaties aan Bluesky een kans te geven. 'Voor mij is dat element van tijd altijd een belangrijke afweging en om die reden zou ik altijd een poging wagen. In het ergste geval werkt het niet en dan heb je er ook weinig aan verloren. Altijd doen dus, alleen moet je natuurlijk wel kenbaar maken hoe vaak je de ingekomen vragen monitort, maar dat kun je ook in een biografie zetten. Door naar andere plek voor vragen te verwijzen of te zeggen dat deze binnen drie dagen beantwoord worden.'

Merken (of consumenten) die Bluesky een kans willen geven, kunnen een account aanmaken op de website van Bluesky

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie