Premium

X-uitdager ‘Threads’ maakt bereiksstappen in eerste vier weken

Ruim 800 duizend Nederlanders bezochten Threads. Het doelgroepprofiel van de uitdager is jonger en vrouwelijker dan dat van X.

Gebruikster van Threads in de metro
Beeld: GfK

Sinds de Nederlandse introductie van Threads op 14 december, bezochten al 829 duizend personen de app en/of de website van het sociale mediaplatform. Threads, de jongste loot aan de Meta-stam, wordt gezien als een nieuwe concurrent van X. Dat meldt GfK op basis van zijn cross-mediale panel GXL. GXL staat voor GfK Crossmedia Link.

GfK rapporteert dat Threads-bezoekers een ander profiel hebben dan X. ‘Het profiel van Threads is vrouwelijker én jonger dan de concurrent.’ Verder meldt GfK dat onder jongeren tussen de 13-34 jaar het bereik het hoogst is: ‘327 duizend van hen heeft Threads bezocht. Van de bereikten door Threads is daarmee 39 procent onder de 35 jaar.’ GfK noemt het opvallend dat in vergelijking met X het profiel van Threads aanzienlijk vrouwelijker is. 57 procent van de Threads-gebruikers is vrouw, ten opzichte van 40 procent bij X.

Overeenkomsten met Instagram

In bezoeksfrequentie zijn de Threads- en X-gebruikers nagenoeg gelijk: voor beide geldt dat de ene helft 1 tot 5 dagen in de maand gebruikt maakt van de dienst en de andere helft 6 dagen of vaker. Van de Threads-bezoekers komt 72 procent ook op X en is 28 procent dus géén X bezoeker (of niet meer). GfK: ‘Dit toegevoegde bereik op Threads bestaat ook voornamelijk uit vrouwen.’

Omdat Threads onderdeel is van de Meta-familie, kunnen Instagram-gebruikers met hun Instagram-account inloggen in Threads. GfK: ‘Dit is terug te zien in het profiel van beide diensten. Het profiel van Threads-bezoekers toont grote overeenkomsten met dat van Instagram-bezoekers.’

Nog geen verdienmodel

Threads is in de zomer van 2023 gelanceerd in verschillende wereldregio's, waaronder de Verenigde Staten. Vanwege de strengere Europese privacywetgeving is de socialmediadienst pas in december in de Europese Unie uitgebracht. De app heeft wereldwijd meer dan honderd miljoen gebruikers en is vooralsnog gratis en reclamevrij. Merken kunnen niet adverteren op Threads, alleen organisch berichten delen.

Meta wil de app eerst laten groeien in gebruikers en gebruikstijd, en heeft nog niet aangegeven welk verdienmodel of welke verdienmodellen het voor de app voor ogen heeft. Sowieso heeft het techbedrijf nog de nodige uitdagingen bij het verbeteren van Threads. Eerder deze maand ging de directeur van Threads nog door het stof om de lage kwaliteit posts op het nieuwe platform.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie