Premium

Zo vernieuwt Snapchat zich voor merken, gebruikers en creators

Op een eigen evenement presenteert Snap allerlei vernieuwingen voor zijn app Snapchat. Ook deelt het uiteenlopende statistieken.

Snap - het bedrijf achter Snapchat - kondigt op zijn jaarlijkse Snap Partner Summit veel veranderingen aan voor de Snapchat-app. Het is de vierde keer dat het softwarebedrijf een evenement gebruikt om vernieuwingen uit de doeken te doen en samenwerkingen met partners te benadrukken. Ook deelt Snap statistieken over het gebruik van zijn app.

Enkele belangrijke statistieken: Snapchat heeft meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan er ruim 332 miljoen elke dag de app openen. Snap zegt dat content van partners als Spotify-nummers en Twitter-berichten in het afgelopen jaar meer dan zes miljard keer gedeeld zijn op Snapchat. Om Snapchat te vernieuwen, werkt Snap samen met inmiddels meer dan vijfhonderdduizend partners, creators en ontwikkelaars.

Advertentie
advertisement

Meer en betere AR-toepassingen verwacht

Snapchat maakt veel gebruik van Augmented Reality (AR), een techniek die virtuele elementen via de cameralens in de echte wereld toont. Zo gebruikt Snapchat filters en lenzen. Die lenzen komen met name van onafhankelijke ontwikkelaars. Volgens Snap zijn er inmiddels meer dan 2,5 miljoen verschillende Lenses gebouwd en zijn die totaal meer dan vijf biljoen (een getal met twaalf nullen) keer bekeken door Snapchat-gebruikers.

Om het gebruik van AR-toepassingen te stimuleren, introduceert Snap Lens Cloud. Dit is een bundeling van back-end-diensten waarmee ontwikkelaars eenvoudiger AR-oplossingen kunnen ontwikkelen. Snap's technische hulp heeft onder meer betrekking op locatie- en servicediensten. Het bedrijf introduceert ook Ray Tracing, een techniek die vooral bekend is uit games voor de computer en nieuwste spelcomputers van Sony en Microsoft. Ray tracing is een techniek die digitale oplossingen realistischer laat overkomen. Snap wil ray tracing gebruiken om de AR-elementen in Snapchat realistischer te maken, zodat gebruikers minder het gevoel hebben dat ze naar een virtueel object of persoon kijken. 

Focus op winkelen via AR

Snap zegt dat Snapchat-gebruikers ook waarde hechten aan winkelen via AR. Ze 'passen' bijvoorbeeld kleding en schoenen via AR-lenzen en kunnen bij interesse winkelen bij het betreffende merk of bij een (web)winkel die de AR-lens aanbiedt. Er komt meer focus op winkelen via AR, zegt Snap op zijn jaarlijkse partnerevenement. Het bedrijf introduceert diverse nieuwe technieken die merken moeten helpen om hun nieuwe producten, zoals kleding, aan te prijzen aan gebruikers. 

Zo komt er een Snap 3D Asset Manager, software waarmee merken hun producten kunnen omzetten naar 3D-modellen. Die digitale producten zijn vervolgens aan te passen en via Snapchat aan te prijzen. Snapchat belooft dat deze techniek het opzetten en beheren van een digitale winkel in Snapchat eenvoudiger wordt. Merken kunnen straks ook gebruikmaken van de Camera Kit for AR Shopping om AR-toepassingen van Snapchat in hun eigen app en website te integreren. 

Snapchat-gebruikers merken dat de app zich meer gaat focussen op het passen en indirect verkopen van kleding. Want dat levert Snap via commissies steeds meer geld op. Daarom krijgt de app een Dress Up-tabblad 'waar je de beste AR-fashion en try-ons van ontwerpers, retailers en modemerken kunt vinden.' Er komen ook nieuwe shopping Lenses aan om nieuwe outfits te passen over je bestaande kleding heen. 

Samenwerking met Live Nation

Snap sluit ook een meerjarige samenwerking met concertorganisator Live Nation. De twee partijen gaan op maat gemaakte AR-ervaringen rondom artiesten en festivals aanbieden aan Snapchat-gebruikers. 

Lees ook: Snapchat en Ticketmaster maken het kopen van concerttickets eenvoudiger

Meer focus op opvallende video's

Creators kunnen binnenkort aan de slag met nieuwe bewerkingstools om 'opvallende video's te maken en te publiceren op Snapchat. Die creatieve video's worden erg gewaardeerd door gebruikers, zegt Snap. Bijna twee op de drie Spotlight-video's - uitgelicht in de Snapchat-app - gebruikt een creatieve tool of een AR-lens. Om vernieuwende video's te blijven maken, krijgen creators meer mogelijkheden in de zogeheten Director Mode. Zo komt er een Dual Camera-functie waarmee een creator de camera's voor- en achterop zijn smartphone tegelijk kan gebruiken. Dat is nu nog niet mogelijk, terwijl veel smartphones deze functie wel ondersteunen. Op smartphones van onder meer Samsung en Oppo zit de functie ingebouwd in de reguliere camera-app, bijvoorbeeld. 

Voor Snap zijn de vele creators van groot belang: zij vermaken de honderden miljoenen Snapchat-gebruikers en hun video's leveren Snap een deel van de advertentie-inkomsten op. Zo test Snapchat advertenties ín de stories van bekende contentmakers, om de inkomsten te delen. Een analistenfirma schat dat Snap dit jaar omgerekend 4,6 miljard euro gaat verdienen aan advertenties. Dat zou fors minder zijn dan TikTok, dat naar verluidt kan rekenen op 10,1 miljard euro aan advertentie-inkomsten.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie