Dutch Marketing Diversity Fund van start met tientallen partners

Al meer dan 40.000 euro opgehaald, streven is 100.000.

Zeventien brancheorganisaties hebben Dutch Marketing Diversity opgezet, met een fonds en programma om – samen met alle bedrijven actief in het vakgebied – diversiteit en inclusiviteit structureel en meetbaar te verbeteren. 

Advertentie
advertisement

Oprichters zijn de brancheorganisaties ADCN, bvA, DDMA, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, Esprix, GVR, IAB Nederland, Idea, IncludeNow, Jonge Honden, MWG, Orange Lions, RA*W, Sire, SpinAwards en Vea. Andere organisaties in de industrie zijn van harte welkom om aan te sluiten.

Deze zeventien organisaties zijn allemaal commitments aangegaan om de diversiteit binnen hun besturen, jury’s en commissies binnen een half jaar te verbeteren, om tot een goed niveau qua representativiteit te komen. Ook gaan de besturen en teams actief werken aan inclusiviteit binnen hun organisaties en de branche en werken zij samen aan het voorkomen van racisme in het vakgebied.

Voor Dutch Marketing Diversity wordt zo snel mogelijk een stichting en een Diversity Council opgericht, met vertegenwoordiging van de oprichters en experts op de drie thema’s.

Bedrijven

Inmiddels hebben tientallen bedrijven zich spontaan aangesloten als partner. Onder andere Unilever,  Dawn, Tony’s Chocolonely, DPG Media, Vice, Zigt, TBWA\Neboko, Dept, Achtung!, Alfred, Sizzer, Studio Dumbar, &samhoud creative tech nemen deel aan het fonds waarvoor inmiddels meer dan €40.000 is opgehaald. Bedrijven kunnen deelnemen aan het fonds en programma vanaf €1000 per bedrijf. Vanaf vandaag gaan de zeventien brancheorganisaties alle bedrijven in de Nederlandse marketingwereld uitnodigen om deel te nemen als partner.

100.000 euro is het doel

Dutch Marketing Diversity wil voor het einde van deze week (3 juli) 100.000 euro ophalen. Met het geld kan een start worden gemaakt met een meerjarenprogramma. Daarin zitten een (onafhankelijk) onderzoek naar de staat van diversiteit, inclusiviteit en racisme; trainingssessies voor het management van de deelnemende bedrijven om de belangrijkste uitdagingen systematisch op te (helpen) lossen; en een talent accelerator met coaching, mentorships en stages.

Dat laatste is specifiek gericht op een multiculturele groep talenten zonder opleiding. Voor het onderzoek en de educatieve programma’s zoekt de (nog op te richten) stichting
de beste experts en partners, waaronder een onafhankelijk onderzoeksbureau of universiteit.

Meer partijen kunnen zich aansluiten op de website https://dutchmarketingdiversity.nl/.

Het streven van Dutch Marketing Diversity Fund is om in augustus het (onafhankelijk) onderzoek te starten en de diverse programma’s op te gaan zetten.

'Systematische en meetbare verandering'

Mede-initiatiefnemer en woordvoerder Dinesh Sonak (ADCN) die in juni de komst al aankondigde: ‘Wij geloven dat meer diversiteit en inclusiviteit zal leiden tot meer creativiteit in marketing en betere prestaties van alle deelnemende bedrijven en organisaties. Ook hebben wij, vanwege de invloed van ons werk op beeldvorming en gedrag, een verantwoordelijkheid om zeer representatief te zijn qua samenstelling aan de top en aan de talentzijde.' 

'Deze thema’s en uitdagingen vragen om een collectieve aanpak. Onze industrie is op veel te gefragmenteerd georganiseerd. Ik hoop dat honderden bedrijven zich op zeer korte termijn aansluiten bij het fonds en programma. Samen kunnen we een cultuur van transparantie en accountability kweken en tot systematische en meetbare verandering komen. Het feit dat zoveel brancheorganisaties voor verregaande commitments hebben getekend en tientallen bedrijven zich al spontaan hebben aangemeld doet mij veel deugd.'

Susanne van Nierop, Bestuurslid, Stichting SpinAwards: ‘Een compleet ongemak maakte zich door de Black Lives Matter-protesten van het vak meester. Het deed me denken aan #metoo van tweeënhalf jaar geleden. “Ja de bureauwereld is ook seksistisch, maar bij ons bedrijf speelt dat niet”, klonk toen. Ontkenning werkt verlammend. Wie denkt dat het niet zijn of haar probleem is, verzamelt geen feiten, voert niet de juiste gesprekken en onderneemt geen actie. Er was een drama in Amerika nodig en een aantal pijnlijk eerlijke verhalen van vakgenoten over hoe zij in hun persoonlijke en werkend leven worden geconfronteerd met racisme, om de ogen te openen. Dit is óns probleem.’

Op dutchmarketingdiversity.nl staat meer informatie over het Dutch Marketing Diversity Fund & Program en kunnen partijen zich aanmelden.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie