IncludeNow start petitie: 'Branche moet opstaan voor gelijkwaardigheid'

Initiatiefnemer Arno Peperkoorn: 'De tijd van iets vinden maar niets doen, is voorbij.'

Arno Peperkoorn

IncludeNow, de stichting voor inclusiviteit in Marketingcommunicatie, Digital, Reclame en Media, is vandaag de petitie 'een inclusieve creatieve en media-industrie' gestart voor gelijkwaardigheid in de creatieve industrie. 

'Wij, IncludeNow en haar community, constateren dat racisme en vooroordelen ook aanwezig zijn in de reclame-, marketing- en mediabranche. Het is overal en het brengt ons allen niet verder. Het beperkt ons in creativiteit en ontneemt mensen kansen. Juist deze branche moet opstaan voor gelijkwaardigheid, inclusiviteit en relevant zijn voor alle inwoners van Nederland', staat te lezen in de begeleidende tekst.

Initiatiefnemer Arno Peperkoorn, mede-oprichter van de stichting: 'De petitie, die is geïnspireerd op die van de Amerikaanse collega's, is bedoeld om een vuist te maken en om mensen zich openlijk uit te laten spreken om zo te zorgen voor echte verandering. De tijd van iets vinden maar niets doen, is voorbij. Genoeg is genoeg.' Hij hoopt dat de petitie minimaal 250 keer ondertekend wordt. 'De namen van de huidige ondertekenaars en de snelheid van omarming geeft bijzonder veel hoop. Met die aantallen willen we ook de pers opzoeken. Het moet echt anders in onze branche.'

Na de moord op George Floyd is het racismedebat wereldwijd aangewakkerd. Merken worden opgeroepen van zich te laten horen en professionals roepen in open brieven op tot actie. ADCN spoorde onlangs de driehoek marketing media en creatie aan om in actie te komen. ‘Laten we onze stem en vaardigheden gebruiken om mensen en bedrijven te inspireren tot actie. Dit is het moment om te spreken', zei Managing Director Dinesh Sonak. 'Het is te stil in onze industrie en dat is pijnlijk, want racisme is aanwezig en onacceptabel.'

De Vea heeft in een open brief 7 actiepunten aangekondigd waarmee het aan meer diversiteit gaat werken. De branchevereniging schrijft dat ze steken heeft laten vallen en dat het de sector tientallen jaren nauwelijks is opgevallen dat het werk geen afspiegeling is van de Nederlandse samenleving. De club komt met verschillende maatregelen. Zo moet 20% van het aantal Effie-juryleden een een niet-Westerse achtergrond hebben. Ook gaat ze structureel onderzoeken naar de representativiteit en stereotypering van commercials. Ook gaat het bureaus vragen naar hun diversiteitsbeleid en zo nodig helpen.

Advertentie
advertisement

Reacties:

E.G. Janssen
Wat een vreslijke onzin! Al dat diversiteitsgedram werkt zo verstikkend! En gaat als resultaat allemaal identieke en vooral identiteitsloze reclames brengen. Wrsclk worden we binnenkort overspoelt met eindes waarin je; 4 verschillend kleurende mensen hoort zeggen en daarom kies ik, ik, ik, en ik voor ..... Hoera een inclusieve reclame!!! Breng de champagne. Men wringt zich in de raarste gedachtenbanen om maar niet het stempel fout te krijgen. Het ligt er nu al zo dik bovenop dat er een diversiteitsquotum moet worden gehaald en dat wordt wrsclk nog erger. En de polarisatie groeit er ook lekker van door, want zoveel NL-ers zijn klaar met het racisme gedram. En ja ook gekleurde mensen! Goed voorbeeld is bijv. Bryan Roy. Ex prof voetballer. Als die mensen dan terugkomen in de reclames vind ik wel echt diversiteit!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie