Jezelf zien, is gezien worden

In een wereld die niet eenzijdig is, is het bestrijden van eenzijdigheid absolute noodzaak, schrijft gastblogger Arno Peperkoorn.

CNN-presentator Van Jones was tot tranen geroerd door de winst van Joe Biden.
YouTube/CNN

Toen Angela Merkel de eerste vrouwelijke Bondskanslier van Duitsland werd, veranderde het aspiratieniveau van Duitse meisjes direct. Zij zagen zichzelf in een ambt waar zij zichzelf nooit eerder zagen. 'Het kan dus wel', dachten zij. De afgelopen week zat ik aan de buis gekluisterd, een kuil begon zich in mijn bank te vormen. Het was bloedstollend spannend en de vraag die door mijn hoofd spookte, was: gaat het geluid van haat, racisme en seksisme plaatsmaken voor een ander geluid?

Gisteren was het eindelijk zover: er was een winnaar. En toen gebeurde het. CNN-presentator Van Jones brak toen hij op een geweldige, indringende en emotionele manier sprak over het belang van een zwarte vrouw als vice president van de Verenigde Staten. Kamala Harris raakt harten. Brengt hoop en breekt stereotyperingen af. Ik huilde mee met Van Jones omdat het zó enorm belangrijk is dat iedereen in een maatschappij zichzelf terugziet.

(Tekst loopt door onder de video).

Advertentie
advertisement
CNN-presentator Van Jones was zichtbaar ontroerd toen bekend werd dat Joe Biden was verkozen tot de 46ste president van de VS.

Snappen van de mens

Het is geen toeval dat dit bij CNN gebeurde, want in Nederland heb ik nog nooit zo'n diverse groep mensen een programma zien maken. Werkelijk alles en iedereen zit daar aan tafel. Daar kunnen ze bij Op1 en Jinek nog een hoop van leren. Immers: Jezelf zien is gezien worden. En daar, precies daar, zie ik nog zoveel werk liggen in onze creatieve, media en marketing-branche. Een branche die moet inspireren. Die moet verleiden. Een branche die - misschien wel meer dan alle andere - kennis moet hebben van de mensen in een land. Moet snappen wat er leeft. Moet horen wat er gezegd wordt en daar op moet kunnen anticiperen.

Niet omdat we politiek bedrijven, maar omdat het snappen van de mens moet leiden tot beter en creatiever werk. Wij moeten er voor zorgen dat we die maatschappij snappen. Wij moeten ervoor zorgen dat we iedereen zien en zij zichzelf kunnen zien. Dat lukt niet als we voortdurend blijven denken vanuit onze eigen rolodex, vanuit ons eigen netwerk.

Dezelfde gezichten

Dat leidt namelijk tot de eenzijdigheid die we nu zien. We zien dezelfde gezichten in jury’s. In de besturen van branche organisatie, in interviews met experts, in de directie...overal waar je kijkt. Begrijp me niet verkeerd, het zijn overwegend geweldige vakmensen die ik zie. Maar de diversiteit en de daar aanhangende representatie is ver te zoeken. 

Als je mensen hierop aanspreekt, loop je op eieren. Zij zijn toch gewoon goed in hun vak? En: 'we willen wel andere mensen maar ze zijn er niet', is een zin die ik dagelijks hoor. Maar ze zijn er wel. Je moet er alleen wat meer energie insteken om 'ze' te vinden en aan je te binden. En dan niet uit liefdadigheid, maar uit noodzakelijkheid. Zeg eens nee mensen. Zeg eens nee tegen dat zoveelste bestuurdersbaantje, tegen dat jury-voorzitterschap, tegen dat interview. Zeg eens nee en maak ruimte. Voor anders, nieuw en fris.

Relevanter

Het is voor onze branche noodzakelijk om divers te zijn. Representatief te zijn. Hoe ga je vanuit eenzijdigheid de mensen verleiden jouw product te kopen?  Diversiteit en inclusiviteit leidt tot veilige omgevingen waar de beste ideeën en de mooiste plannen bedacht worden. Het maakt je bedrijf beter, je campagnes relevanter en je werk creatiever.

In een wereld die niet eenzijdig is, is het bestrijden van eenzijdigheid absolute noodzaak.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie