Pride 2020: De ceo van Ogilvy als dragqueen en het picknickkleed van Deliveroo

De viering voor gelijkheid en inclusie is dit jaar anders vanwege corona. De noodzaak, het doel en de aanwezigheid niet.

Pride 2020
SodaStream

Hoewel veel fysieke Pride-events afgelast zijn, vindt de organisatie het belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen kunnen blijven vieren wie zij zijn. Er is een alternatief programma ontwikkeld waar diverse partijen aan bijdragen. De regenboogvlag wappert niet te missen groots boven Amsterdam. Een greep uit de Pride-initiatieven, van SodaStream tot T-Mobile tot Ogilvy. 

Advertentie
advertisement

SodaStream presenteert tv-uitzending van Pride Pool Party

Het bruiswatermerk SodaStream maakt een tv-uitzending van de coronaproof SodaStream Pride Pool Party, die uitgezonden wordt op OUTtv. Het merk, onderdeel van PepsiCo, wil op die manier steun betuigen aan de LGBTQ-gemeenschap en bijdragen aan een planeet waar we trots op kunnen zijn: ‘For the love of tomorrow.’

SodaStream legt uit dat bekende LGBTQ-gasten uit Nederland en België van een kleurrijke mocktail zullen genieten tijdens het zwemfestijn. LGBTQ-influencers en dansers zullen daarbij vertellen waarom het belangrijk is om de Pride te vieren en willen zo de kijkers inspireren hetzelfde te doen. De Vlaamse DJ Thierry von der Warth moet de aanwezige gasten en kijkers in de Pride-feeststemming brengen.

Love

SodaStream geeft aan dat het diversiteit, co-existentie en gelijkheid omarmt. Om dit uit te dragen wil het de LGBTQ-gemeenschap steunen door jaarlijks aandacht te creëren voor de wereldwijde acceptatie van die gemeenschap tijdens de Pride maand. 

De SodaStream Pride is te zien op OUTtv: zaterdag 1 augustus om 22.40 uur en herhaaldelijk op Antwerppride.tv vanaf zaterdag 1 augustus tot en met 9 augustus.

SodaStream presenteert tv-uitzending van Pride Pool Party
SodaStream presenteert tv-uitzending van Pride Pool Party

T-Mobile biedt negen dagen lang gratis de zender OUTtv aan

T-Mobile stelt in de Pride-week de zender OUTtv gratis beschikbaar voor klanten van T-Mobile Thuis. Op deze manier wil de provider haar steentje bijdragen aan een maximaal bereik van de aangepaste programmering van Amsterdam Pride 2020. De Duitse telecomgigant legt uit dat Pride TV 24 uur per dag de betreffende live programma's, muziek, documentaires en reportages uitzendt. 

Het concept is een samenwerking tussen Pride Amsterdam, de telecom providers T-Mobile, Tele2, VodafoneZiggo, KPN en Youfone, de Amsterdamse omroep SALTO en het lifestyle kanaal OUTtv. 

Pride TV

Pride TV wordt door de LGBTQ-gemeenschap zelf gemaakt. Vanwege corona is er een alternatieve Pride-programmering. Søren Abildgaard, ceo van T-Mobile: 'Geweldig om te zien hoe in zo’n korte tijd allerlei partijen hun nek uitsteken en dit resultaat neerzetten. Diversity en inclusion zijn binnen T-Mobile belangrijke onderwerpen en als organisatie dragen wij dan ook graag bij aan de zichtbaarheid van community’s als deze.'

OUTtv is in Nederland te ontvangen op T-Mobile kanaal 297.

Lees ook: Hammerfest ontwikkelt AR-campagne voor Pride: 'Diversiteit moet gevierd worden'

T-Mobile biedt negen dagen lang gratis de zender OUTtv aan
T-Mobile biedt negen dagen lang gratis de zender OUTtv aan T-Mobile

A'dam Toren trekt de Pride-jurk aan

Omdat ook de A'dam Toren weet dat Pride dit jaar enigszins anders is benadrukt het dat het extra belangrijk is om de jaarlijkse ‘jurk’ aan te trekken. De befaamde toren is verlicht in de bekende kleuren, met de boodschap: ‘Be who you want to be, love who you want to love.’

Lees ook: Axe viert Pride met de Snapchat-‘Love is love rainbow Lens’

Het picknickkleed van KFC en Deliveroo

Om ervoor te zorgen dat de regenboogkleuren zich alsnog in Pride-week door Nederland verspreiden, is thuisbezorger Deliveroo in samenwerking met KFC een speciale samenwerking aangegaan met kunstenaar, feministe en LGBTQI+-supporter Leyla Ali. Ali heeft voor deze gelegenheid een picknickkleed ontworpen van 1,5 bij 1,5 meter. 

Amsterdamse kipliefhebbers die tijdens Pride-week de zogenaamde ‘diversity bucket’ (bestaande uit 4 stuks Original, 6 Hot Wings, 4 Crispy Tenders van 100% kipfilet én 2 sides) van KFC via Deliveroo bestellen met een speciale code krijgen het kleed cadeau. Daan Berendsen, Head of Marketing bij KFC Nederland: 'Het unieke ontwerp weerspiegelt de diversiteit van Pride, en zorgt ervoor dat mensen op een veilige afstand alsnog hun steun kunnen betuigen.’

Deliveroo voegt ook de mogelijkheid tot doneren toe aan een van de LGBTQI+-organisaties: Stichting COC Nederland of Veilige Haven.

Kleed

ABN wil Pride een gezicht geven

ABN AMRO maakt elk jaar tijdens de Pride-week een statement voor gelijkheid en tegen uitsluiting. Dit jaar wappert op verschillende ABN AMRO-gebouwen een regenboogvlag. De vlag is volgens de bank bijzonder omdat die is samengesteld uit selfies van collega’s die evenals ABN willen uitdragen dat iedereen mag zijn wie hij/zij wil zijn.

Vrij en gewaardeerd voelen

ABN AMRO geeft aan zich al jaren sterk te maken voor een werkplek waar iedereen zich welkom en veilig voelt, ongeacht afkomst, ras, geloof, sekse, achtergrond, leeftijd, arbeidsbeperking of seksuele voorkeur. De bank benadrukt dat de ABN zich niet alleen tijdens ‘die ene Pride-week’ inzet voor diversiteit en inclusie: ‘Het zijn speerpunten in de strategie en het beleid, het zijn kenmerken van de moderne bedrijfscultuur van ABN AMRO.’ 

ABN wil Pride een gezicht geven
ABN wil Pride een gezicht geven ABN

Filmplatform Cinetree biedt gratis film Pride aan

Cinetree biedt een alternatief voor de activiteiten die niet doorgaan om toch te blijven werken aan een samenleving waarin sekse, gender en oriëntatie niet bepalen hoe er naar elkaar gekeken wordt. Een week lang nodigt Cinetree iedereen uit om de vrijheid te vieren met de gratis film Pride.

De film Pride is volgens het Nederlandse filmplatform gebaseerd op het waargebeurde verhaal van het 'Lesbians and Gays Support the Miners'-initiatief. Tijdens de Gay Pride van 1984 besloot een groep homorecht-activisten geld op te halen voor de stakende Britse mijnwerkers. De samenwerking die de activisten voor ogen hadden bleek niet bepaald vanzelfsprekend: de mijnwerkers geneerden zich en wilden de steun niet ontvangen. Pride wil serieuze onderwerpen aanraken met een boodschap: ‘uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde’. Voor Cinetree’s Pride-actie wordt de film voorzien van een introductie van drag queen Heisa Jynx.

Lees ook: Sonos lanceert radiozender Full Spectrum ter ere van Pride

Werken aan inclusieve samenleving

Oprichter Hanna Verboom van Cinetree vertelt over de Pride actie: ‘Tot op de dag van vandaag moeten we werken aan een inclusieve samenleving, een samenleving waarin je de vrijheid voelt om te zijn wie je bent zonder dat we allemaal hetzelfde hoeven te zijn. Die verschillen mogen we juist vieren, zoals tijdens de Pride- week.’

Via Cinetree kan de film Pride gratis bekeken worden. 

Filmplatform Cinetree biedt gratis film Pride aan
Filmplatform Cinetree biedt gratis film Pride aan Filmstill uit Pride. Lumière België

Ogilvy Labs presenteert queers als dragqueens

Ogilvy brengt House of Ogilvy en presenteert eigen queers als drag queens waarbij ook ceo Heleen Heijt wordt uitgenodigd/uitgedaagd onder het motto: 'Elk huis heeft een moeder nodig.' House of Ogilvy is te volgen op de socials.

Lees ook: ‘Dragvertising als ideaal middel om merkwaarden uit te dragen’

Dit artikel wordt verder aangevuld.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie