Onderzoek: naamswijzigingen kosten evenementen veel bekendheid

Evenementen die hun naam veranderen, lopen risico om flink in te leveren aan naamsbekendheid. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.

Kunstenaar Frankey, Natwerk, schaatst Keizersrace op Amsterdamse grachten

Evenementen die hun naam veranderen vanwege een sponsor die aan- of afhaakt, moeten rekening houden met een dalende naamsbekendheid. Zo zijn het NK Schaatsen en het NK Wielrennen na het toevoegen van sponsoren aan de evenementnamen respectievelijk zestig en vijftig procent van hun bekendheid verloren. Dat stelt Hendrik Beerda Brand Consultancy op basis van onderzoek dat is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.

Sportevenementen en beurzen

Naamswijzigingen naar het Daikin NK allround & Sprint Schaatsen en Nederlandse Loterij NK Wielrennen doen de twee bekende sportevenementen vooralsnog geen goed, aldus het consultancybureau. Dat komt volgens onderzoeker Beerda in het geval van Daikin ook omdat Daikin een 'onbekende sponsor' is.

Consumentenbeurs Winter Fair, voorheen bekend als de Margriet Winter Fair, levert incasseert ook, stelt Beerda. 'Ook hier wordt de consument in verwarring gebracht, maar nu omdat mede-organisator Margriet zijn naam van het evenement afhaalde. Na deze ogenschijnlijk kleine ingreep kelderde de naamsbekendheid met 40 procent.'

En de Vakantiebeurs en Huishoudbeurs zijn weliswaar niet van naam veranderd, maar hebben twee jaar niet plaatsgevonden vanwege de coronapandemie. Voor de pandemie trokken beide beurzen honderdduizend bezoekers per editie. Of ze dat een volgende keer weer gaat lukken? Beerda: 'Beide beurzen zullen veel in reclame moeten investeren om hun marktpositie weer op het precorona-niveau te krijgen.'

De vijf genoemde evenementen daalden in de periode 2020 - 2022 het hardst in merkkracht, stelt het consultancybureau - dat het onderzoek in eigen beheer uitvoert en publiceert.

Formule 1 profiteert van Max Verstappen

Stijgers qua merkkracht zijn er ook. De hardste is de Grand Prix van Nederland, van plek 28 naar plek 10. Beerda noemt dat vooral te danken aan de sportieve prestaties van Max Verstappen, die de Formule 1 veel bekender heeft gemaakt in Nederland. Overigens luidt de officiële naam van het evenement in ons land Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix.

Andere harde stijgers in merkkracht zijn Lowlands, Amstel Gold Race, Johan Cruijff Schaal en Nederlands Filmfestival. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie