Premium

Evenementenbranche slaat alarm: The Show Must Go On

Maandagmiddag, tegelijk met de maandelijkse test van het luchtalarm, heeft de sector alarm geslagen met de actie The Show Must Go On. 

Beeld uit de clip The Show Must Go On, een cover van de Queen-hit.
Advertentie
advertisement

De evenementenbranche komt in actie om de druk op de overheid op te voeren. Maandagmiddag, tegelijk met de maandelijkse test van het luchtalarm, heeft de sector alarm geslagen met de actie The Show Must Go On. De actie is een initiatief van de Alliantie van Evenementenbouwers en het EventPlatform, die de publieks- en zakelijke evenementenbranche vertegenwoordigen. 

Metropole Orkest

De actie wordt ondersteund door het Metropole Orkest dat, vanwege zijn 75-jarig bestaan, vorige week samen met DI-RECT-zanger Marcel Veenendaal en het ZO! Gospel Choir een cover van de Queen-hit The Show Must Go On uit heeft gebracht. De bijbehorende clip, waarin beelden van lege theaters, podia en concertzalen te zien zijn, is maandag na het luchtalarm van 12.00 uur geprojecteerd op de buitenkant van verschillende grote evenementenlocaties. Zo doen onder meer AFAS Live, Ziggo Dome en Rotterdam Ahoy eraan mee.

Het liedje was daarnaast op datzelfde tijdstip te horen op radiozenders als NPO 1 en Kink FM. Op televisie wordt de video vertoond bij onder meer Hart van Nederland.

Testevenementen

De evenementenbranche, die al meermaals de noodklok luidde, hoopt met de actie ervoor te zorgen dat het kabinet snel met meer duidelijkheid komt over het komende evenementenjaar. Ook roept de sector op dat de testevenementen die van het kabinet georganiseerd mogen worden eerder mogen plaatsvinden, en de koppeling aan het stadium 'waakzaam’ los te laten. Verder wil de branche aankaarten dat de financiële druk bij ondernemers hoog is en dat extra steun noodzakelijk is.

Veilig

De uitvoering van de testevenementen is in handen van Fieldlab Evenementen, een initiatief van de Alliantie, het EventPlatform en de overheid. Tim Boersma van Fieldlab noemt het noodzakelijk dat er perspectief wordt geboden. 'Niet alleen voor de branche, maar ook voor de testevents.' Boersma is met Fieldlab al tijden in gesprek met de overheid. 'Op 13 november kregen we te horen dat we de testevenementen mochten organiseren als het niveau waakzaam bereikt was. Dat is nu nog steeds niet het geval en de laatste cijfers zijn natuurlijk ook niet positief. Toch zijn wij ervan overtuigd dat we die testevents veilig kunnen organiseren met negatief geteste mensen.'

Bezoekers moeten voor zo'n testevent een negatieve coronatest kunnen overleggen. 'En na afloop moeten zij dan een eventuele besmetting bij ons melden en mogen ze bijvoorbeeld 14 dagen geen contact hebben met kwetsbare personen.'

Het is de zoveelste keer dat de branche de noodklok luidt. En dat is hard nodig, zegt Boersma.  ‘Het is van belang om aandacht te blijven vragen voor de noodlijdende sector. 'Het is een branche waarin 100.000 mensen werkzaam zijn met een omzet van 7,5 miljard. Veel ondernemers hebben last van de financiële druk. Voor deze actie was er dan ook geen toepasselijker nummer dan The Show Must Go On.'

Bezoekersdynamiek

Volgens Maarten Schram, managing director van IDEA (Independent Dutch Event Association) en voorzitter van het Eventplatform, zijn de zogenaamde pilot-events bedoeld om bijvoorbeeld de bezoekersdynamiek en gedrag in kaart te brengen. 'Hoe lang zijn mensen met elkaar in contact? Hoe gedragen ze zich? Met de uitkomsten kunnen we vervolgens verschillende maatregelen voorleggen, bijvoorbeeld omtrent het gebruik van mondkapjes, maar ook de mogelijke inzet van sneltesten bij events.'

Schram: 'Verschillende wetenschappers en experts zijn aangesloten bij het Fieldlab om onderzoeken te begeleiden en de resultaten van de pilot-events te valideren. Doel is om met een set aan maatregelen te komen om weer te kunnen opschalen naar uiteindelijk weer 100 procent.'

Lees ook: Gaan we straks met een digitaal corona-paspoort naar een concert of congres?
Lees ookEvenementenbranche verbijsterd: 'Wordt de hele sector afgeserveerd?'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie