'Ik ben even OFF'-campagne wil jongeren bewust offline laten zijn

De campagne is een initiatief van Stichting Teamalert en moet jongeren aansporen om hun smartphone ook minder in het verkeer te gebruiken.

Teamalert

Jongerenorganisatie TeamAlert is een campagne gestart om jongeren te stimuleren hun smartphone even weg te leggen als ze daar behoefte aan hebben. De 'Ik ben even OFF'-campagne moet jongeren motiveren om de sociale druk van hun toestel te weerstaan en vaker wat anders te doen. Bijvoorbeeld sporten, koken of samen op de bank hangen en een gesprek voeren. 

De campagne is zichtbaar via sociale media, want daar zijn jongeren het beste te bereiken. TeamAlert organiseert ook een publieksactie in het centrum van Utrecht door daar met jongeren in gesprek te gaan over de campagne en tips te geven over zenmomenten zonder smartphone. 'Ik ben even OFF' loopt van 14 oktober tot 11 november en gebruikt een speciale campagnewebsite met adviezen.

Advertentie
advertisement

Minder smartphones in het verkeer

De campagne is ook bedoeld om jongeren bewust te maken dat ze hun smartphone beter niet in het verkeer kunnen gebruiken. Niet alleen omdat telefoongebruik achter het stuur een boete oplevert, maar vooral omdat het gevaarlijk is. Maartje Burghgraef, directeur-bestuurder van TeamAlert: 'Met 'Ik ben even OFF' pakt TeamAlert het probleem van smartphonegebruik in het verkeer onder jongeren bij de bron aan. Als zij in het dagelijks leven weerstand kunnen bieden aan de verleiding om constant hun telefoon te checken, zullen zij óók in het verkeer minder snel hun mobiel erbij pakken.'

Rij mono

Er zijn al vaker campagnes geweest om het smartphonegebruik in het verkeer te verminderen. Zo voerde de Rijksoverheid in 2018 de 'Rij MONO, fiets MONO'-campagne in samenwerking met partners als smartphonefabrikant Samsung. Adformatie publiceerde in 2019 een premium-artikel over de effectiviteit van campagnes om smartphones in het verkeer terug te dringen

Interpolis boekte in 2020 succes met een campagne in samenwerking met rapper Snelle, over een verliefde jongen die omkomt in het verkeer omdat zijn aandacht vooral zijn smartphone uitgaat. 

Verzekeraar TVM lanceerde begin dit jaar een campagne genaamd #APPMOMENT om chauffeurs en transportondernemers ervan te overtuigen tijdens het rijden niet naar hun smartphone te kijken. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie