Nieuwe trends beter begrijpen in de toekomst, door Carl Rohde

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het zijn competitieve tijden. Je kunt je als marketeer of communicatieprof nauwelijks een lang weekend veroorloven of je ligt alweer een straatlengte achter op de concurrentie - om maar te zwijgen van een vakantie van drie weken. Tank daarom direct na de zomer kennis en inspiratie bij op 5 en 6 september, tijdens Brandfuel24’s ‘Marketing Reset 2011’. Zeven topsprekers onderhouden je in een ICE-trein naar Frankfurt over zaken die onmisbaar zijn voor de marketeer en communicatieprofessional die zijn of haar voorsprong wil behouden of… uitbouwen. De sprekers geven echter eerst een voorzetje op Molblog.
Gastspreker Carl Rohdeverzorgt de nieuwste column.

Om de BrandFuel24 Experience nog scherper en spannender te maken, hebben twee gereputeerde mannen uit de wereld van marketing, communicatie en merken de handen onderzoeksmatig ineengeslagen. Prof. Dr Carl Rohde is trendwatcher van het jaar 2010 en 2011. Hij werkt met een internationaal netwerk van een honderdtal top trendwatchers en branche experts, waaronder Joe Pine (Experience Economy), Mark Simpson (de metreoseksueel), Josh Levine (grootste viral marketing agency Los Angeles), Enovate (grootste trendonderzoeksbureau Shanghai, China.) Etcetera. Aan deze ‘grootheden’ worden alle nieuwe mentaliteitstrends voorgelegd, waarvoor een toekomst ziet weggelegd. In die nieuwe mentaliteitstrends zitten trouwens ook de creativiteit en ideeen verwerkt van duizenden studenten en van de Science of the time-bloggers, wereldwijd.

Rohde & Eilander, partners in mentaliteitsonderzoek
Partner in onderzoek Goos Eilander leidt sinds jaar en dag Trendbox. Een van de belangrijke onderzoeken die Trendbox meer dan twee decennia verricht is het (internationale) Life & Living onderzoek. Een goede kennisbron als het gaat om langlopende mentaliteitstrends over de tijd heen te volgen en te analyseren. Rohde en Eilander hebben op Life & Living al vaak samengewerkt. Nu willen zij, op BrandFuel24, de krachten heftiger bundelen.
Eilander pakt in Life & Living altijd de breedste mentaliteitstrends op – al zo groot in de samenleving aanwezig dat het zin heeft ze op statistische wijze in kaart te brengen en te volgen. Rohde pakte de kiemen van nieuwe mentaliteitstrends op en documenteert waarom ze zullen uitgroeien - op de korte, midden of lange termijn. Twee verschillende takken van sport dus, maar wel op hetzelfde terrein: mentaliteitstrends. Wat zou het mooi en boeiend zijn om er een duosport van te maken. Dat gaat gebeuren.

Nieuwe trends beter begrijpen in de toekomst
Rohde's trends vormen de zaadjes in het heden die groeipotentieel hebben voor de toekomst. Die kan je dus niet in het heden al meten. Toch kunnen er wel rondom die zaadjes representatieve onderzoeksmatige bewegingen uitgevoerd worden die marketingland kunnen helpen zich adequater op de toekomst voor te bereiden. In het gezamenlijke onderzoek van Rohde en Eilander zullen Rohde’s kiemen van nieuwe trends statistisch representatief voorgelegd worden de doorsnede van Nederland. Er zal gevraagd worden in wat voor mate men welke trends herkent – waarbij steeds ook trendvertakkingen benoemd worden. En in wat voor mate men zich erdoor aangesproken voelt. Ook gaat gevraagd worden hoe men inschat dat deze trend in de toekomst gaat uitbloeien - of juist niet.
De trends waar het om gaat zijn onder meer:
1. De mentaliteit achter de nieuwste opkomende generatie coole websites
2. Experience Economy, latest generation (Joe Pine komt met een nieuw boek hierover in augustus 2011)
3. Veranderende mannelijkheid en
4. veranderende vrouwelijkheid.
5. Lijnen vol hoop in een nieuwe wereld
6. Trends binnen de merkverhalen die nu verteld worden
7. Laatste trendontwikkelingen in sustainability
8. De opkomst van een cultuur van collectief wantrouwen en boosheid
9. Het nieuwe city cool en
10. Het nieuwe ontstressen.

Het onderzoek zal na Nederland in diverse andere landen herhaald worden.

Dr. Carl C.Rohde is lector Trendwatching en Innovatie aan Fontys Hogescholen. Hij is ook trendwatcher van het jaar 2010, 2011. Daarnaast leidt hij Science of the Time, een virtueel netwerk van markt- en trendonderzoekers wereldwijd.

Advertentie
advertisement
Advertentie