Toen was geluk nog heel gewoon

Het voorwoord van content director Susanne van Nierop in de maarteditie van Adformatie.

Susanne van Nierop
Suzanne Blanchard

Sport & marketing, daar zou deze editie over gaan. Wat hadden we een zin in de Formule 1 in Zandvoort waar we een mooi interview over hadden. We spraken dé sportmarketingexperts in de markt over wat we konden verwachten van de merken die zich aan monsterevents als de Invictus Games en het EK Voetbal hadden verbonden. En we verzamelden tips voor merken die nu nog moesten beginnen. Zelf keek ik ook bijzonder uit naar zomeravonden- en ochtenden met duikelende, struikelende, rennende, roeiende, zwemmende en vooral scorende sporters. Ik ben een bingewatcher als het om sport gaat.

Toen was geluk nog heel gewoon. Binnen een week zag Nederland er compleet anders uit, bedreigd door het coronavirus.

Van zzp’er tot scale-up, van middenstander tot corporate, van NGO tot vereniging, niemand ontkomt eraan. Aan de besmetting zelf, maar vooral aan de gevolgen ervan. Ze zeggen wel eens dat veel bedrijven twee maanden zijn verwijderd van hun faillissement. ‘Voor corona’ ging het dan vooral om wat kleinere bedrijven, maar in de nieuwe realiteit blijkt het ook te gaan om luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties en andere giganten. Marketeers worden overvallen door productiestops, reclamebureaus moeten campagnes on hold zetten, productiemaatschappijen zien per week voor tonnen aan shoots uit de agenda verdwijnen, de ingeschakelde freelancers hoeven niet meer te komen. De pijn is voor iedereen voelbaar.

De motor binnen het vak komt piepend tot stilstand, zonder goed scenario voor wat gaat komen. Wij doen hier als Adformatie verslag van, zijn een platform voor experts die hun kennis en visie delen, we signaleren en gidsen waar het kan. Vandaar dat we deze editie met vereende krachten hebben omgebouwd tot corona-editie, met een vleugje sport en een stevig podium voor alle topmarketeers die vorig jaar het verschil hebben gemaakt.

Veel aandacht gaat ook uit naar communicatie. Als één beroepsgroep binnen ons vak heeft aangetoond wat zijn toegevoegde waarde is dan zijn het wel de communicatie-experts. Samen met de wetenschap, beleidsmakers en journalisten werd in rap tempo gezocht naar een nieuw evenwicht, in het midden van de social media-storm. Fascinerend en genoeg materiaal om nog jaren op door te praten en te studeren. Ook interessant is om te zien welke ondernemende creativiteit er loskomt, hoe de digitalisering versneld plaatsvindt en hoe mensen op allerlei manieren kennis delen en vaardigheden onbaatzuchtig inzetten om elkaar en vooral ook de samenleving te helpen.

Houd Adformatie.nl in de gaten om bij te blijven voor het laatste nieuws, voor virtuele events zoals de SPIN Awards en de broodnodige educatie. Hang in there!

Advertentie
advertisement

Susanne van Nierop

Content director Adformatie

Plaats als eerste een reactie

Advertentie