7 lessen die merken kunnen leren van The Best Social Awards

Wat zegt het winnende werk over het Nederlandse social medialandschap?

Beste Social media

1. Positiviteit scoort

Klinkt logisch, maar met positiviteit kom je ver op social media. Geen winnaar belichaamt dit zo goed als Boswachter Tim, die de award voor ‘Beste Twitteraar’ in de wacht sleepte. Coosto deed voor de Awards onderzoek naar de statistieken achter de uitingen van genomineerde Twitteraars, en daaruit bleek ook dat hij uitblinkt in positief sentiment. In vrijwel elke post straalt hij plezier en passie voor zijn vak uit, waarmee hij net zoveel positieve reacties teweeg brengt. Kijk alleen al naar de onderstaande tweet. Ook bol.com liet zien dat positiviteit ver kan reiken met hun winnende inzending voor ‘Beste Webcare’. Sinterklaas is tegenwoordig een mijnenveld geworden voor bedrijven, maar bol.com bedacht een positieve insteek waar eigenlijk niets tegen ingebracht kan worden.

Advertentie

2. Innovatie loont

De social branche hangt uiteraard samen met technologie en trends, dat maakt een landschap waarin verandering met enorme snelheid plaatsvindt. Innovatief omgaan met alle features en mogelijkheden die social media bieden is een enorme uitdaging, maar wel eentje die ontzettend kan lonen. Helemaal als je het vooruitstrevend weet in te zetten op een manier die naadloos aansluit op je eigen dna en doelgroep. Als een account laat zien hoe je een medium optimaal inzet om je doelgroep te bereiken, dan is het de winnaar van ‘Beste Account’ en ‘Beste Nieuwspagina’ NOS Kort wel. Met hun slimme gebruik van korte video’s, interactieve en strak vormgegeven Stories, brengen ze het nieuws op een innovatieve manier naar jongeren. Dit werkt, omdat de zowel de visuele stijl belangrijk is voor de jonge doelgroep. Daarnaast kiezen ze ook nieuws uit wat relevant is voor hen.

Nog een bewijs dat innovatie loont is het Van Gogh Museum, winnaar ‘Beste Innovatie’ met hun virtuele museum op Facebook, die inmiddels bijna 7 miljoen keer bekeken is. De winnaar van vorig jaar, Taskforce Kindermishandeling, maakte ook op een creatieve en originele manier gebruik van een 360-graden video. Het gaf de kijker echt het gevoel dat ze dit zelf ervaren. Het creëren van een experience als deze twee is niet eenvoudig, maar het loont.

ABN AMRO gaf met hun awardwinnende livestream een aandoenlijke blik in een kaaswinkeltje, waarbij het publiek ook interactie had met de eigenaar. Het voelt intiem en authentiek. Het is ook een compleet uniek concept, wat automatisch aandacht trekt, mede door de kracht van ABN AMRO erachter.

3. YouTube is echt volwassen

De impact van YouTube en haar creators is immens. Jeugdidolen zijn geen tv-persoonlijkheden meer, maar influencers met een kanaal op YouTube. Waar het verschil tussen vloggers en YouTubers steeds vaker wordt uitgesproken, is het vooral zichtbaar aan de ijverige en creatieve kant van de YouTubers. De zeer succesvolle winnaars en genomineerden van The Best Social Awards 2018 bewijzen dit, want de producties van StukTV en #BOOS zouden op de ‘ouderwetse’ televisie niet misstaan. Dit betekent niet dat er louter sprake is van hoogstaande kwaliteit en inhoud op YouTube, maar het medium is relevanter dan ooit. En het plafond lijkt nog niet bereikt. Daarom wordt het voor merken steeds interessanter om partnerships aan te gaan met YouTubers. Het bereik is groot, en de doelgroep is jonger en dynamischer dan die van het gemiddelde ‘gewone’ televisieprogramma tegenwoordig.

Stuk TV

4. Dieren zijn huge en worden slim ingezet

Inkoppertje: dieren zijn ongekend populair op social media. Petfluencers (jawel), zijn heuse concurrenten voor menselijke influencers. Daarom is het dan ook geen verrassing dat wellicht de grootste hit van de publieksprijzen, de winnaar van ‘Beste Dier’ was: Politiehond Bumper. Het was dan ook een van de categorieën waar de meeste mensen op hebben gestemd. De accounts van Bumper geven inzicht in het werk van de politie op een manier die vermakelijk is, en toch geen opmerkingen als: “Ga boeven vangen!” aantrekt. Bumper is een soort mascotte geworden die helpt om de politie op een inhoudelijke manier een imago boost te geven. Daarmee is het letterlijk een kwispelend verlengstuk van de politie op social media. Bumper komt met zijn mediagenieke kop en kwispelende staart met meer weg. Het feit dat alle posts in de ik-vorm worden geschreven, draagt hieraan bij. Hoe gek het misschien ook klinkt, sommige dieren zijn uitgegroeid tot online persoonlijkheden via hun social kanalen. Dit zou er wel eens voor kunnen zorgen dat meer merken het gaan omarmen. En dat de Page Plus puppy’s plaats zullen maken voor de Bumpers van deze tijd.

5. Inhakers zijn nog zeker niet over de datum

Een goede inhaker bedenken is een kunstvorm op zich. Naast het vinden van een insteek die past bij jouw bedrijf, is het soms nog lastig om te bepalen waar je precies op in moet haken. Niet elke feestdag of actualiteit leent zich hiervoor. En bovendien zijn er ad hoc inhakers, die een sterk staaltje timing vereisen, zoals de wat sap post van HEMA na een wereldwijde WhatsApp storing. Dat HEMA hier een meester in is bewezen ze ook als winnaar van de categorie ‘Beste Inhaker’ bij The Best Social Awards. Hun ‘zomerjurkje’ ging keihard viraal, omdat het grappig is, het inspeelt op een actueel thema (in dit geval het slechte weer), en het ook een duidelijke binding heeft met het bedrijf zelf. Een schoolvoorbeeld van een goede inhaker.

6. Een campagne met een hoger doel

Met social media campagnes kun je meer teweeg brengen dan een stijging in je omzet. Dit bewees Bavaria met hun #carnavalvrij campagne van eerder dit jaar. Het biermerk verbond zichzelf met succes aan carnaval en speelde in op het gevoel dat zeker beneden de rivieren al lang leefde. Met deze campagne, met oud-voetballer Björn van der Doelen in de hoofdrol als vrijheidsstrijder ‘Sjefke Vaeren’ wilden ze proberen om van carnaval officiele feestdagen te maken. Het doel om dit op de Haagse agenda te krijgen lukte met gemak. Hiervoor moest hun petitie 40.000 keer ondertekend worden, wat ze binnen 48 uur al voor elkaar hadden. Meer dan 170.000(!) digitale handtekeningen ontvingen ze. Uiteindelijk bepaalt het parlement niet wat de nationale feestdagen zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Het laat zien wat voor impact en bereik een slim gespeelde campagne kan hebben.

7. Wees betrokken bij je community en durf ze uit te dagen

Dat social media een tool zijn om de affiniteit van klanten met merken te vergroten, snappen en omarmen steeds meer bedrijven. Verlies nooit de dienst die je verleent en het belang van de consument uit het oog, maar onderscheid je ook in de lagen daar bovenop. Want het is niet eens overdreven om te stellen dat je community zelfs kan bestaan uit heuse ‘fans’. Zo is de social ontwikkeling die bol.com in het afgelopen jaar heeft doorgemaakt ongekend. De ene hilarische, virale post na de ander schudden ze uit hun mouw. Inhakers worden razendsnel geproduceerd en zijn eigenlijk altijd raak. En daar bleef het niet bij.

Onder hun posts reageren ze gevat en brutaal, met veel humor. Ze durven het randje op te zoeken en pakken hun publiek in. Daarnaast doen ze ook nog aan serieuzere community management en zijn ze betrokken bij hun klanten. Niet voor niets wonnen ze naast Beste Merk ook Beste Webcare. Je hoeft niet het braafste jongetje van de klas te zijn op social media, dat hebben ze bewezen. De kracht van social media is voor een merk om ver te reiken, maar wel door dicht bij zichzelf te blijven. Daarbij de internetcultuur omarmen en snappen is een kunst, terwijl het tegelijkertijd nooit ten koste mag gaan van de community en haar primaire behoeften.

Olav van Dam, social media manager van bol.com, is grotendeels verantwoordelijk voor de opvallende en succesvolle koers die bol.com is gaan varen op social media. Een van de eerste dingen die hij veranderde was het roulatiesysteem van mensen die achter de webcare knoppen zaten. In plaats daarvan is er nu een selecte social hub van mensen, die reageren op de comments onder de welbekende Facebookposts van bol.com. In combinatie met de succesvolle inhakers groeide hun Facebookpagina bijna uit tot een entertainmentpagina. “We weten niet wanneer jij een tv nodig hebt, maar wel dat als je er een nodig hebt, je hem bij ons gaat halen omdat je ons een tof merk vindt”, aldus Olav. Of ze de titel van Beste Merk volgend jaar gaan prolongeren moet nog blijken, maar ze zullen niet stil gaan zitten. Zoveel is zeker.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Salome Wazir Daftari
Vooral Bavaria campagne is geniaal. Simpel maar doeltreffend. Social media is een kanaal waar er nog veel uit te halen valt. Gaaf...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie