Match made on YouTube: vijf tips voor merken

Afgelopen woensdag was het TubeDay: de eerste Nederlandse dag van (én voor) YouTubers. Deze online influencers worden steeds populairder, maar hoe zorg je voor een goede match met jouw merk? Vijf relatietips…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op TubeDay kwamen meer dan 50 van Nederlands populairste videobloggers samen om hun talenten, , te laten zien. Waar , host van TubeDay, een aantal jaar geleden nog pionier was in YouTube-land zijn er inmiddels honderden creatievelingen die dagelijks honderdduizenden (vooral jongere) Nederlanders vermaken. Volgens trendwatchers is deze user generated content zelfs de toekomst van televisie kijken. Reden waarom veel grote merken deze online influencers inmiddels weten te vinden, van beautymerken tot elektronicagiganten. Maar hoe zorg je als merk voor een perfecte match, waarin je elkaar versterkt? Vijf tips voor een relatie met een YouTuber die wérkt!

1. Liefde op het eerste gezicht.
Het is als merk verleidelijk om in zee te gaan met de influencer met het grootste bereik: potentiële views staan als marketeer al snel als dollartekens in je ogen. Kwaliteit is, wil je een blijvende positie in het hart en hoofd van je doelgroep veroveren, echter belangrijker dan kwantiteit. Stel jezelf daarom eerst de vraag: past deze YouTuber wel bij mijn merk? En vindt hij of zij mijn merk wel leuk? One way to find out: leer ze kennen! Bekijk eerdere video’s, volg hem of haar op Twitter/Facebook en vooral…zoek contact! Stuur eerst eens wat producten op, geef een rondleiding achter de schermen van het bedrijf of nodig ze uit op een evenement. Op die manier creëer je een persoonlijke merkbeleving, tast je elkaar af en bouw je (als het goed is) een band op, vóórdat je echt met elkaar in zee gaat.  

2. De verleiding.
Nu het fundament is gelegd komt de vraag: hoe houd ik onze relatie, voor ons allebei, spannend? Gebruik daarvoor de kunst van...het verleiden! Zorg ervoor dat hij of zij altijd als één van de eersten de nieuwste producten ontvangt, front-row zit bij al je evenementen en natuurlijk een goedgevulde goodiebag mee krijgt! Op die manier geef je de influencers alle reden om over jouw merk te vloggen en de fans reden om over jouw merk te praten.

Disfordazzle (Diana Leeflang) vlogt naar aanleiding van persevent HEMA

3. De match.  
Misschien wel het belangrijkste van de samenwerking met een influencer: de content. Op het moment dat je een (betaalde) campagne met een YouTuber op wilt zetten, maak dan niet de fout om het verhaal vanuit jouw merk te willen vertellen. Ga samen met de YouTube influential op zoek naar een idee waar jullie beiden blij van worden, zodat de content oprecht blijft en ook daadwerkelijk effect heeft bij de volgers. Waarbij je uiteraard wel in de gaten moet houden dat de content positief is en, subtiel of niet, in lijn is met jouw merkwaarden.


Realiteittijd (Mert Ugurdiken) gaat de uitdaging aan voor UNO

4. Zijn / haar vrienden.
Natuurlijk wil je dat het effect van de videocontent, als het eenmaal op YouTube staat, doorwerkt. Je wilt een plek in het hart en hoofd van je doelgroep veroveren én houden. Daarom wil je niet alleen zenden, maar ook de online conversatie rond jouw merk op gang houden. Het is belangrijk dat je, samen met de influencer, interactieve content maakt. Laat kijkers meedenken, open een platform waarop ze kunnen reageren, monitor de reacties onder de video en reageer. Maar vraag ook of jouw YouTuber de conversatie met volgers op social media aangaat. Alleen op die manier zorg je ervoor dat jouw merk ook gaat leven onder zijn of haar fans.

5. Jouw vrienden.
Niet alleen het publiek van de influencer is belangrijk: je wilt ook unieke content creëren voor je eigen, al bestaande fans. Vraag daarom of de videoblogger extra content maakt, speciaal gericht op jouw publiek. Een persoonlijke boodschap, een leuke winactie of making-off doen het altijd goed. Werk je in een groot bedrijf? Dan is het ook leuk om de YouTuber in te zetten richting collega’s…om ook hen enthousiast te krijgen over de samenwerking.

 

Nu je alle tips hebt doorgelezen, blijft er natuurlijk nog één vraag staan. Welke influencer past bij mijn merk? Daarom vijf YouTubers die het volgens ons (ook) in 2014 helemaal gaan maken!

Op welke YouTubers moet je in 2014 (blijven) letten?

• Furtjuh. Thursday wordt Fursday! is relatief nieuw in YouTube-land, maar krijgt een steeds groter publiek met zijn video’s vol humor, muziek, persoonlijke verhalen en uitdagingen. Ook doet hij regelmatig verrassende hook-ups met andere YouTubers.


• Foodgloss. Geen lipgloss maar foodgloss! heeft een passie voor koken en deelt deze op haar eigen, charmante, wijze met haar volgers. Creatief, fris, jong en inspirerend!



• Cinemates. Ben je klaar voor je nieuwe verslaving? Twee jonge uit Amsterdam maken YouTube onveilig met hun vlogs en sketches. Engelstalig, dus ook voor een internationaal publiek interessant.


• LiveLifeGorgeous. maken ons enthousiast over alles wat met beauty en lifestyle te maken heeft.



• MadamLotte. is 23 jaar en heeft één grote passie, die ze via YouTube met héél Nederland deelt. In no-time sleept ze je mee  in de wondere wereld van beauty, fashion en lifestyle.


 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie