Nu ook tik op vingers voor Enzo Knol van Reclame Code Commissie

Na Monica Geuze wordt ook Knol bevolen ‘niet meer zo reclame te maken’. Het verbod volgt op een klacht van oud SRM-man Max Kohnstamm.

Enzo Knol
Wikimedia Commons (rechtenvrij beeld)

Na Monica Geuze, die in september werd gecorrigeerd door de Reclame Code Commissie (RCC), wordt ook Enzo Knol aangesproken op zijn manier van reclame maken op YouTube. Een tik op de vingers. Knol mag geen sluikreclame meer maken in zijn vlogs. Noch Geuze, noch Knol gaan in hoger beroep tegen de uitspraak van de RCC.

Knol heeft in een vlog meerdere malen sluikreclame gemaakt. Dat was voor een product van de winkel Sunshower. De RCC: ‘Sunshower mag niet meer op deze manier reclame maken.'

Advertentie
advertisement

Geen klacht, geen handhaving

Dit handhaven, is mogelijk sinds op 1 november 2020 de nieuwe Mediawet inging. Daarmee kan de RCC handhaven op sluikreclame op YouTube, Instagram en TikTok. De mogelijkheden van de RCC zijn overigens beperkt. Het kan alleen maar aanbevelingen doen, maar geen boetes uitdelen. Bovendien komt de commissie pas in beweging op het moment dat er klachten binnenkomen over influencers die zich (mogelijk) niet aan de regels houden.

Verdienmodel: sluikreclame

De klacht tegen Knol werd – net als die tegen Geuze - ingediend door marketingexpert en ex-SRM-man Max Kohnstamm. Die diende twee jaar geleden ook al een klacht in tegen Geueze en tegen Anna Nooshin in een vergelijkbare sluikreclame-case. Kohnstamm trekt de conclusie dat de nieuwe regelgeving over sluikreclame en bovenal het toezicht op deze nieuwe regelgeving nog veel te weinig voorstelt. ‘Influencers kunnen vrijwel ongestoord verder gaan met het maken van sluikreclame. Daar is hun verdienmodel ook op gebaseerd.’

Als zodanig herkenbaar (not)

Zo stelt Kohnstamm dat de korte vermelding - even aan begin van een lange video –mogelijk is doordat de Reclame Code Commissie en het CvdM akkoord gaan met deze handelswijze van influencers. ‘Naar mijn overtuiging wordt daarmee de nadrukkelijke eis “als zodanig herkenbaar” in de Mediawet ontdoken of althans geheel incorrect toegepast.’ Bovendien is het wat Kohnstamm betreft bijzonder lastig om te beoordelen of een influencer daadwerkelijk een vergoeding krijgt of ‘spontaan enthousiast’ is. Kohnstamm: ‘Zo vermeld Anna Nooshin in haar recente serie posts op Instagram over haar vakantie in Egypte: Egypt you are magical. Is dat spontaan of betaald…?’

Anna Nooshin is al een keer door de RCC op de vingers getikt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie