Premium

Dit zijn de gevolgen van het Publicis-besluit voor de Nederlandse bureaus

De Nederlandse directie van Publicis One staat achter het besluit van Arthur Sadoun (Publicis Groupe)

Foto: het management team van Publicis One, Dirk van den Bosch (boven links) en Johan Parmentier (boven rechts), Astrid Furlan (onder links) en Cornelie Weller.

Directeur Arthur Sadoun van Publicis Groupe heeft besloten dat alle bureaus die bij de groep horen volgend jaar niet meedoen met awards of andere betaalde promotionele activiteiten. Het geld dat Sadoun bespaart zal hij besteden aan een intern hulpprogramma op basis van kunstmatige intelligentie: Marcel. Lees meer.

Nederlandse directeur is positief
In Nederland hoort Publicis One met labels als DigitasLBi en Starcom bij de groep. Dirk van den Bosch was in Cannes bij een grote bijeenkomst van Publicis-directeuren. Hier lichtte Sadoun zijn beslissing nader toe.

Van den Bosch is positief over het besluit. ‘Het is de volgende grote stap om van Publicis Groupe meer een platformbedrijf te maken, waar samenwerking, creativiteit, technologie en dienstverlening voorop staan.’

‘Ik sta achter dit besluit’
‘Het was in Cannes natuurlijk het gesprek van de dag en je merkt wel, je bent voor of tegen’, zegt Van den Bosch. ‘Ik sta echt achter dit besluit. De rest van de directie ook. Bij Publicis willen we graag nieuwe dingen verkennen, daar staan we om bekend. In Nederland krijgen we daar ook de ruimte voor. Daarnaast vind ik het mooi dat zo'n groot bedrijf als Publicis ook wereldwijd conventies doorbreekt en de lat hoger legt. Het toont lef en ondernemerschap.’

Investeringsfocus voor korte periode
Hij benadrukt dat het gaat om een pauze van twaalf maanden. ‘Dit betekent niet dat awardshows of promotionele evenementen minder belangrijk zijn voor onze toekomst en de toekomst van onze klanten. Het is gewoon een kwestie van investeringsfocus voor een korte periode.’

De focus ligt komend jaar niet op awards, maar op Marcel. Dit platform op basis van kunstmatige intelligentie is vernoemd naar Publicis-oprichter Marcel Bleustein Blanchet.

Platform van de toekomst

Van den Bosch: ‘Het wordt het AI-platform van de toekomst, waarmee onze teams beter kunnen reageren op behoeftes van klanten. Het sluit goed aan op hoe we nu al werken. In Nederland werken de Publicis Groupe labels samen onder Publicis One: twaalf merken met eigen specialismen. We werken voor onze klanten samen in multidisciplinaire teams. Het AI-platform Marcel helpt ons nog beter, sneller en effectiever samen te werken.’

Het platform zal juni 2018 op de Viva Tech in Parijs worden onthuld.

Blijven streven naar prijswaardig werk
Wat betekent het besluit voor de Nederlandse bureaus? Van den Bosch: ‘Dat we de 'pauze' zullen respecteren natuurlijk.’

Festivals als Cannes zijn er niet alleen voor de prijzen, het zijn ook netwerkmogelijkheden. Toch denkt de directeur niet dat hij klantcontact misloopt dit jaar. ‘We hebben continu contact met klanten, dus daar ben ik niet bang voor. Onze focus en inzet blijft hetzelfde. De kwaliteit van ons werk zal niet veranderen. We blijven streven naar prijswaardig werk.’

Sadoun op Twitter
Directeur Sadoun nodigde begin deze week Publicis-medewerkers uit om via Twitter vragen te stellen over zijn besluit. In deze Twittersessie uitten diverse mensen hun zorgen. Khalid Latif, creatief directeur bij Publicis LifeBrands, zegt dat het nu al lastig is om talent te vinden en is bang dat dit door de ‘prijzenstop’ moeilijker wordt. Sadoun denkt dat dat wel meevalt. ‘Goed nieuws - tegen de tijd dat een nieuwe medewerker een prijswinnend idee afrondt, zitten we alweer in het festivalcircuit.’

Uit meerdere tweets blijkt dat Sadoun denkt dat creatieven hun werk ook nog later kunnen inzenden. Zie bijvoorbeeld de conversatie hieronder.

 

 

Zijn antwoorden stellen de creatieven niet gerust. Sadoun reageert vervolgens niet meer op opmerkingen als ‘dat klopt niet, een idee dat live gaat in september 2017, mag je niet meer insturen in 2019’.

Publicis brengt een offer
Van den Bosch maakt zich geen zorgen over het aantrekken van talent, maar is wel realistischer over het ‘offer’ dat Publicis brengt. ‘Het klopt dat creatieven graag prijswinnend werk maken. Dat geldt ook voor techneuten en strategen: het gaat niet alleen om creatie. Het Marcel-platform kan ons werk nog beter maken. Het offer is twaalf maanden niet inzenden. Dat klinkt lang maar is natuurlijk zo weer voorbij. Wat we er dus tegenover zetten is een toolbox die mensen verbindt, inspireert en het werk nog beter maakt. We gaan ervanuit dat we daarna nog veel meer prijzen winnen.’

Het besluit van Sadoun betekent trouwens niet dat Publicis helemaal geen prijzen kan winnen komend jaar. Uit de Tweets van Sadoun blijkt dat bureaus werk kunnen insturen, zolang zij er geen geld aan besteden. Als een klant bijvoorbeeld werk instuurt, kunnen zij op die manier toch prijzen winnen.

 

 

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie