Floris van Bommel moet transparantie bieden, geen marketingverhaal

Rank a Brand luidt noodklok over duurzaamheid en communicatie in schoenenbranche

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Merkenvergelijker Rank a Brand luidt de noodklok over het gebrek aan transparantie en duurzaamheid bij schoenenmerken. Het geeft een negatief koopadvies voor maar liefst 80% van de schoenenmerken wegens gebrek aan transparantie.

Daaronder illustere namen als Fred de la Bretoniere en Floris van Bommel.

Kans op kinderarbeid

Volgens Rank a Brand blijkt de schoenensector hardleers in het eerlijker produceren van haar schoeisel. Bij de productie van leer en schoenen in lagelonenlanden is er grote kans op uitbuiting, kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.

Birkenstock en Timberland oké

Doordat Rank a Brand haar criteria na 3 jaar heeft aangescherpt zijn de schoenenmerken verder weggezakt in de ranglijst.

Meer dan 80% van de onderzochte merken krijgt vooralsnog een negatief koopadvies. Van de grote merken scoren alleen Birkenstock en Timberland redelijk. Het sneakermerk Ethletic, dat vooral online verkrijgbaar is, staat op nummer 1.

Bekende merken zoals Dolcis, Manfield, van Lier en Geox hebben gedurende het onderzoek aangegeven dat zij dit jaar betere prestaties bekend zullen maken.

Ondoorzichtig

De lage scores zijn deels te verklaren uit het gebrek aan transparantie, waar de kledingsector die bijvoorbeeld wél steeds meer geeft.

De lage scores van chique merken zoals van Bommel en Fred de la Bretoniere zijn opvallend. Deze merken staan er namelijk om bekend dat ze hun leer en schoenen in Europa produceren, maar zij laten na om volledig inzicht geven in de productieketens.

Marketingverhaal niet genoeg

Rank a Brand-oprichter Niels Oskam: ‘Consumenten die op zoek zijn naar verantwoord gemaakte schoenen kunnen er ook bij deze merken niet zomaar vanuit gaan dat het schoeisel op een eerlijke manier wordt gemaakt. Een marketingverhaal is niet genoeg, bedrijven moeten gewoon transparant worden over de productie.’

Wereldverbeteraars zonder bewijs

Ook opvallend is dat alternatieve merken zoals Toms en El Naturalista zich als wereldverbeteraar profileren, maar onvoldoende hard maken dat hun schoenen op een eerlijke manier worden gemaakt.

Bekijk de volledige ranglijst hier.

Rank a Brand

Het onderzoek onder schoenenmerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van . Alle onderzochte schoenenmerken zijn voor publicatie van de resultaten uitgenodigd te reageren op de uitkomsten, 16 van de ruim vijftig schoenenmerken hebben inhoudelijk gereageerd.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie