Premium

Sanoma/SBS komt met eigen Netflix voor Ouders van Nu

Het wordt het eerste online videokanaal in Nederland voor zwangere vrouwen en moeders van jonge kinderen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het video on demand platform wordt vandaag geïntroduceerd via KIJK (de videodienst van SBS Broadcasting). ‘KIJK Ouders van Nu’ biedt ruim 200 uur videocontent over zwangerschap en de eerste twee jaren daarna. De redactie van Ouders van Nu selecteerde samen met tv producente Marjolijn Heijnen de content. De introductie van het nieuwe videoplatform is de volgende stap in de samenwerking tussen Sanoma en SBS, waarbij de gezamelijke positie in online video moet worden versterkt. 

Brand director Vrouwen en Parenting bij Sanoma Anneliese Bergman legt uit dat er goed naar Netflix is gekeken. ‘Met name jonge vrouwen zijn geïnteresseerd in die manier van videocontent en deze markt is sowieso flink aan het groeien, ook in Nederland. Tel daarbij op dat veel zwangere vrouwen rond hun verlof thuis op de bank (zitten weggehaald) steeds vaker informatie per video tot zich willen nemen. Vanuit die gedachte zijn we gaan nadenken over een video on demand dienst.’  

Het nieuwe kanaal biedt toegang tot bekende documentaires van National Geographic en de BBC, maar ook Amerikaanse realityseries, cursussen en programma’s en eigen materiaal van SBS. Neem documentaires als ‘Het wonder van een nieuw leven’ van Lennart Nilsson en ‘Baby Power’, maar ook de realityseries &;One born every minute’ en ‘A dad is born’. Daarnaast is er ook een cursus zwangerschapsyoga

Voor het verkrijgen van de rechten van de content is Rozan Hamaker van SBS verantwoordelijk. Bergman: ‘Wij hebben haar aangegeven waar Ouders van Nu voor staat als merk: betrouwbaar, serieus, met goede informatie en een helpende hand. De redactie heeft natuurlijk ook kennis van bepaalde documentaires en series en wil die content ook graag delen met de kijker. Daaruit hebben we een lijst samengesteld die bestaat uit een mix van informatie en ontspanning en de afdeling inkoop van SBS is daarmee naar Nederlandse en buitenlandse (tv-)producenten gegaan.’

Dat was voor die producenten overigens nog best lastig, vertelt Bergman. ‘Een dergelijke vraag hadden ze nog niet eerder gehad. Ze wisten dus niet welk tarief daar aan hangt want ze kenden alleen contracten en protocollen voor tv-zenders en niet voor een VOD-kanaal.’

Abonnementen
Het verdienmodel is subscription based. Advertenties zullen we niet zien op het platform. ‘Daarom noemen we het ook onze eigen Netflix. Daarnaast is het weer een volgende stap in de crossmediale strategie van Sanoma/SBS.’ Aanstaande ouders kunnen een videoabonnement afsluiten op . Het introductietarief is €10 euro voor drie maanden. Daarna kost een abonnement €4,95 per maand voor abonnees van Ouders van Nu en houders van de Ouders van Nu Voordeelpas. Niet abonnees betalen €5,95 per maand. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie