
‘Wat ben ik nou eigenlijk? Zzp’er? Interim? Consultant?’ Jarno Stolk stelde zichzelf die vraag al jaren, totdat hij op LinkedIn stuitte op een bekende met de titel fractional CMO. ‘Toen viel het kwartje. Dit is hoe ik al tien jaar werk: resultaatgericht, in deeltijd, maar altijd op strategisch niveau.’
Dat inzicht vormde de basis voor Carf.io, het nieuwe platform dat hij samen met compagnon Niels Rijerse na een goede voorbereiding deze week lanceerde. Hun missie: marketing- en communicatieprofessionals koppelen aan bedrijven die tijdelijke, strategische expertise zoeken.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeVan CFO naar CMO
Het concept fractional komt overwaaien uit de Amerikaanse techwereld, waar het al langer gemeengoed is. Start-ups en scale-ups schakelen daar parttime CFO’s, CMO’s en CTO’s in: ervaren experts die niet fulltime nodig zijn, maar wel essentieel zijn in belangrijke groeifases of investeringsrondes. ‘Marketing is daar een logische volgende stap in,’ zegt Stolk. ‘Juist voor groei en positionering zijn strategische marketeers onmisbaar. Alleen: een fulltime CMO is vaak -nog- niet haalbaar en betaalbaar. Dan is het fijn als je een zwaargewicht kunt inhuren voor twee à drie dagen per week.’
Geen tijd voor inwerken
De kracht van fractioneel werken zit in snelheid en effectiviteit, verwacht Stolk. ‘Bedrijven zijn pragmatischer geworden sinds corona. Niemand heeft tijd om iemand rustig honderd dagen in te werken. Onze mensen stappen in, snappen snel wat er speelt en boeken resultaat.’ Dat maakt Carf.io anders dan een klassiek interim- of freelancebureau. ‘Freelancers zijn vaak uitvoerend, interimmers vervangen iemand tijdelijk. Onze professionals creëren beweging en bouwen iets op.’
Strategisch én hands-on
Carf.io richt zich op middelgrote bedrijven en scale-ups die willen groeien. De opdrachten variëren van het lanceren van een nieuw merk of kanaal tot het inrichten van een e-commerce operatie. ‘Onze mensen werken strategisch, maar voeren ook uit en dragen over. ‘We komen om te gaan' is ons credo. Wij leveren mensen die verantwoordelijk zijn voor resultaat, tot het project is afgerond.’
Lager risico, hogere impact
Stolk merkt dat veel bedrijven wel de behoefte hebben aan marketingexpertise op niveau, maar huiverig zijn voor grote commitments. ‘Ze nemen uiteindelijk een CMO of een Marketing Director aan met een hoog salaris, terwijl ze die stap ook eerder in deeltijd en met minder risico hadden kunnen maken.’ Een fractional aanpak maakt het mogelijk om sneller te starten, goedkoper te testen en op- of af te schalen waar nodig. ‘En als de klus geklaard is, zijn wij weer weg. Geen gedoe met exitgesprekken of vaste contracten.’
Community van experts
Carf.io is meer dan een marktplaats. Het platform wil ook een community bouwen van strategische marketingprofessionals. ‘We selecteren op ervaring én mentaliteit. Onze mensen willen doen waar ze goed in zijn, zonder het gedoe van politieke spelletjes of managersoverleg over de vrijdagmiddagborrel.’ Daarnaast organiseert Carf.io kennissessies, intervisie en onderlinge coaching. ‘We verbinden mensen die op hoog niveau werken, maar ook willen blijven leren en sparren.’
AI als assistent, geen vervanger
AI gaat fractional werken niet vervangen, denkt Stolk, maar kan het wel versterken. ‘AI helpt bij analyses en implementatie, maar strategisch advies blijft mensenwerk. Juist in die rol als aanjager van verandering is ervaring cruciaal. Onze mensen leiden de implementatie, ze zitten midden in het team. Daar ligt de kracht.’
Groei uit eigen netwerk
De eerste klanten zijn al aan boord, de mailbox stroomt vol en Carf.io staat aan het begin van een groeitraject. ‘Niels en ik zijn zelf de eerste fractionals,’ lacht Stolk. ‘De rolverdeling is dat Niels meer op de achtergrond zal opereren en ik het gezicht naar de markt ben. Maar uiteindelijk willen we ons op de bedrijfsvoering zélf richten en het platform uitbouwen. Ons doel: Carf.io wordt dé plek voor bedrijven die willen groeien met marketingkracht op niveau – zonder fulltime verplichtingen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee