Overslaan en naar de inhoud gaan

Fractioneel werken in de marketingwereld: Carf.io springt in op groeiende behoefte aan strategische slashers

Jarno Stolk en Niels Rijerse lanceren een platform voor marketingprofessionals die niet fulltime nodig zijn, maar wél het verschil maken.
Jarno Stolk en Niels Rijerse van Carf.io
Jarno Stolk (l) en Niels Rijerse maken met Carf.io strategische experts fractioneel beschikbaar voor bedrijven (foto: Els Fotografie)
Jarno Stolk en Niels Rijerse van Carf.io
Jarno Stolk (l) en Niels Rijerse maken met Carf.io strategische experts fractioneel beschikbaar voor bedrijven (foto: Els Fotografie)

Dat inzicht vormde de basis voor Carf.io, het nieuwe platform dat hij samen met compagnon Niels Rijerse na een goede voorbereiding deze week lanceerde. Hun missie: marketing- en communicatieprofessionals koppelen aan bedrijven die tijdelijke, strategische expertise zoeken.

Van CFO naar CMO

Het concept fractional komt overwaaien uit de Amerikaanse techwereld, waar het al langer gemeengoed is. Start-ups en scale-ups schakelen daar parttime CFO’s, CMO’s en CTO’s in: ervaren experts die niet fulltime nodig zijn, maar wel essentieel zijn in belangrijke groeifases of investeringsrondes. ‘Marketing is daar een logische volgende stap in,’ zegt Stolk. ‘Juist voor groei en positionering zijn strategische marketeers onmisbaar. Alleen: een fulltime CMO is vaak -nog- niet haalbaar en betaalbaar. Dan is het fijn als je een zwaargewicht kunt inhuren voor twee à drie dagen per week.’

Geen tijd voor inwerken

De kracht van fractioneel werken zit in snelheid en effectiviteit, verwacht Stolk. ‘Bedrijven zijn pragmatischer geworden sinds corona. Niemand heeft tijd om iemand rustig honderd dagen in te werken. Onze mensen stappen in, snappen snel wat er speelt en boeken resultaat.’ Dat maakt Carf.io anders dan een klassiek interim- of freelancebureau. ‘Freelancers zijn vaak uitvoerend, interimmers vervangen iemand tijdelijk. Onze professionals creëren beweging en bouwen iets op.’

Strategisch én hands-on

Carf.io richt zich op middelgrote bedrijven en scale-ups die willen groeien. De opdrachten variëren van het lanceren van een nieuw merk of kanaal tot het inrichten van een e-commerce operatie. ‘Onze mensen werken strategisch, maar voeren ook uit en dragen over. ‘We komen om te gaan' is ons credo. Wij leveren mensen die verantwoordelijk zijn voor resultaat, tot het project is afgerond.’

Lager risico, hogere impact

Stolk merkt dat veel bedrijven wel de behoefte hebben aan marketingexpertise op niveau, maar huiverig zijn voor grote commitments. ‘Ze nemen uiteindelijk een CMO of een Marketing Director aan met een hoog salaris, terwijl ze die stap ook eerder in deeltijd en met minder risico hadden kunnen maken.’ Een fractional aanpak maakt het mogelijk om sneller te starten, goedkoper te testen en op- of af te schalen waar nodig. ‘En als de klus geklaard is, zijn wij weer weg. Geen gedoe met exitgesprekken of vaste contracten.’

Community van experts

Carf.io is meer dan een marktplaats. Het platform wil ook een community bouwen van strategische marketingprofessionals. ‘We selecteren op ervaring én mentaliteit. Onze mensen willen doen waar ze goed in zijn, zonder het gedoe van politieke spelletjes of managersoverleg over de vrijdagmiddagborrel.’ Daarnaast organiseert Carf.io kennissessies, intervisie en onderlinge coaching. ‘We verbinden mensen die op hoog niveau werken, maar ook willen blijven leren en sparren.’

AI als assistent, geen vervanger

AI gaat fractional werken niet vervangen, denkt Stolk, maar kan het wel versterken. ‘AI helpt bij analyses en implementatie, maar strategisch advies blijft mensenwerk. Juist in die rol als aanjager van verandering is ervaring cruciaal. Onze mensen leiden de implementatie, ze zitten midden in het team. Daar ligt de kracht.’

Groei uit eigen netwerk

De eerste klanten zijn al aan boord, de mailbox stroomt vol en Carf.io staat aan het begin van een groeitraject. ‘Niels en ik zijn zelf de eerste fractionals,’ lacht Stolk. ‘De rolverdeling is dat Niels meer op de achtergrond zal opereren en ik het gezicht naar de markt ben. Maar uiteindelijk willen we ons op de bedrijfsvoering zélf richten en het platform uitbouwen. Ons doel: Carf.io wordt dé plek voor bedrijven die willen groeien met marketingkracht op niveau – zonder fulltime verplichtingen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in