
Gespot: Het officiële Instagram-account van artiest The Weeknd is gespot met het testen van een nieuwe feature: Unlockable Reels. Hiermee kunnen creators exclusieve content delen die alleen te bekijken is met een speciale code. Zet Instagram hiermee een volgende stap richting een meer business-driven platform? We namen een kijkje.
Hoe ziet deze feature eruit?
Vacatures
Enterprise Advertising Sales Manager
TaboolaStagiair communicatie en marketing
SterSenior PR & Account lead
HAGENSIn eerste instantie lijkt het gewoon een reel zoals je die gewend bent in je feed. Alleen: de reel wordt (nog) niet getoond. Er verschijnt een prompt waarin je een exclusieve code moet invullen. Pas als je die code hebt kun je deze unlockable reel bekijken. Deze code wordt gedeeld door de creator.
Instagram testte deze functie vorige maand al, en nu is de artiest The Weeknd één van de eerste die het echt uitprobeert. Hij deelde een korte teaser van zijn nieuwe film, die binnenkort in de bioscoop verschijnt.

Wat betekent dit voor alle Instagram-gebruikers?
De feature is sinds vorige week live. Hierdoor zouden we Instagram weleens op een andere manier kunnen gaan gebruiken. Unlockable Reels zouden kunnen zorgen voor nog meer interactie, enthousiasme en betrokkenheid rondom creators. Denk aan sneak peeks van productlanceringen, exclusieve content voor fans of tijdelijke acties en kortingen.
De code om de Unlockable Reel te kunnen bekijken, kan via Instagram gedeeld worden, maar bijvoorbeeld ook via een mailinglijst, wat voor merken weer een slimme manier is om verkeer naar hun website te trekken of aanmeldingen te stimuleren.
Voor zover we nu zien wordt het alleen gebruikt binnen een selecte groep creators, waaronder dus The Weeknd.
Wat deze feature precies gaat betekenen voor de toekomst van Instagram, en hoe merken of creators dit op grotere schaal gaan inzetten? Dat is nu nog afwachten. Maar één ding is duidelijk: als zelfs een artiest als The Weeknd zich eraan waagt, is het misschien tijd om ook zelf eens na te denken over hoe je exclusiviteit en bereik slim kunt combineren.
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu