Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: content op Instagram die je alleen kunt zien met een speciale code

Unlockable Reels: Een experimentele feature of een nieuwe standaard voor exclusieve content?
iphone with instagram
Iphone with instagram
© https://www.pexels.com/photo/red-and-blue-smartphone-screen-5426401/
iphone with instagram
Iphone with instagram
© https://www.pexels.com/photo/red-and-blue-smartphone-screen-5426401/

Gespot: Het officiële Instagram-account van artiest The Weeknd is gespot met het testen van een nieuwe feature: Unlockable Reels. Hiermee kunnen creators exclusieve content delen die alleen te bekijken is met een speciale code. Zet Instagram hiermee een volgende stap richting een meer business-driven platform? We namen een kijkje.

Hoe ziet deze feature eruit?

In eerste instantie lijkt het gewoon een reel zoals je die gewend bent in je feed. Alleen: de reel wordt (nog) niet getoond. Er verschijnt een prompt waarin je een exclusieve code moet invullen. Pas als je die code hebt kun je deze unlockable reel bekijken. Deze code wordt gedeeld door de creator.

Instagram testte deze functie vorige maand al, en nu is de artiest The Weeknd één van de eerste die het echt uitprobeert. Hij deelde een korte teaser van zijn nieuwe film, die binnenkort in de bioscoop verschijnt.

Screenshot unlockable reels
Screenshot unlockable reels
© https://www.threads.com/@mattnavarra/post/DJXHZRfqjMd/media

Wat betekent dit voor alle Instagram-gebruikers?
De feature is sinds vorige week live. Hierdoor zouden we Instagram weleens op een andere manier kunnen gaan gebruiken. Unlockable Reels zouden kunnen zorgen voor nog meer interactie, enthousiasme en betrokkenheid rondom creators. Denk aan sneak peeks van productlanceringen, exclusieve content voor fans of tijdelijke acties en kortingen.

De code om de Unlockable Reel te kunnen bekijken, kan via Instagram gedeeld worden, maar bijvoorbeeld ook via een mailinglijst, wat voor merken weer een slimme manier is om verkeer naar hun website te trekken of aanmeldingen te stimuleren.

Voor zover we nu zien wordt het alleen gebruikt binnen een selecte groep creators, waaronder dus The Weeknd.

Wat deze feature precies gaat betekenen voor de toekomst van Instagram, en hoe merken of creators dit op grotere schaal gaan inzetten? Dat is nu nog afwachten. Maar één ding is duidelijk: als zelfs een artiest als The Weeknd zich eraan waagt, is het misschien tijd om ook zelf eens na te denken over hoe je exclusiviteit en bereik slim kunt combineren.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in