Positief is dat er dus een grote potentiële doelgroep is voor de vleesvervanger. Uit onderzoek van TNS Nipo voor Tijdschrift voor Marketing, blijkt dat deze doelgroep niet onwelwillend staat tegenover vleesvervangers zoals soja, Quorn, tofu of Valess.
Ruim de helft heeft al eens een dergelijke vleesvervanger geprobeerd. Helaas is de ervaring niet altijd positief. Belangrijkste dissatisfier is de smaak, of zoals een teleurgestelde consument zegt: ‘Vleesvervangers zijn smerig en onnatuurlijk’. Ook degenen die nog nooit een vleesvervanger hebben geprobeerd, denken dat de smaak het niet haalt bij de smaak van een echt stukje vlees. 48 procent zegt: ‘lijkt me niet lekker smaken’.
Hoe vaak eet u vlees?
(n=208) Ik eet elke dag vlees 25% Ik eet bijna elke dag vlees 60% Ik eet soms vlees 13% Ik eet geen vlees 2%
Vleesvervangers staan nog niet zo vaak op het menu. Degenen die bijna elke dag vlees eten, schrappen doorgaans maar één keer per week het vlees van het menu (45 procent).Als we dan toch een keer geen vlees willen eten, grijpen we naar iets vertrouwds, zoals eieren en kaas.
Hoe eet u in plaats van vlees?
(meerdere antwoorden mogelijk) Basis: Eet bijna elke dag vlees/soms vlees, N=151 Eieren Kaas 63% 40% Kant-en-klare vleesvervangers (in de vorm van bijvoorbeeld balletjes, burgers, cordon bleu, hamburger) Noten en zaden Peulvruchten 18% 13%12% Valess (gemaakt van magere melk en zeewier) 10% Quom 9% Tahoe en tempé 8% Soja 4% Goodbite (op basis van tarwe- en erwteneiwit) Seitan (gemaakt van tarwemeel en water) 1% 0% Anders 33%
Het valt op dat men vis als ander alternatief voor vlees noemt. Als het om duurzaamheid en milieubelasting gaat, is vis nu niet bepaald het beste alternatief voor vlees.
Het onderzoek staat in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu