Overslaan en naar de inhoud gaan

Fanbuilding op Facebook; the next step in online relatiemanagement

De afgelopen jaren sloeg Hyves de klok als het aan kwam op het bouwen van een fancommunity in de B2C markt. Het (nog altijd) dominante…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De afgelopen jaren sloeg Hyves de klok als het aan kwam op het bouwen van een fancommunity in de B2C markt. Het (nog altijd) dominante netwerk kende veruit de meeste consumenten, en dan ook nog eens in een voor marketeers vaak interessante groep, jongeren! Inmiddels wordt steeds duidelijker dat de young professional naar Facebook trekt en zijn/haar sociale omgeving mee neemt. Ik ervaar dagelijks het verschil in activiteit tussen mijn leeftijdscategorie op Hyves en die op Facebook...een wereld van verschil. De omgeving van Facebook lijkt simpelweg wat functioneler, uitgebreider en flexibeler te zijn, en heeft een minder puberaal karakter dan Hyves.

related partner content for mobile comes here

Dit maakt het netwerk ook steeds interessanter voor marketeers, en dan met name voor de B2C markt die (internationaal) acteert binnen de doelgroep van 25-44. Facebook kent ook zeer veel functionaliteiten voor bedrijven, van eigen netwerkgroep tot de steeds populairder wordende fanpages. Over die pages wil ik het vandaag hebben:

Waarom is een uitgebreide fanpage op Facebook eigenlijk zo interessant? Welnu, daar zijn een aantal redenen voor te bedenken:

  • Klantenbinding: het inzetten van sociale media is een relatiemiddel. een middel dat er voor kan zorgen dat de binding met je klant wegens belangen van beide kanten groter wordt. kortom, er is sprake van een win-win situatie. Ook bij een Facebook fanpage kan deze werking toepasbaar zijn, zolang je maar toegevoegde waarde weet te bieden voor je fans.
  • Goedkoop DM kanaal: sociale media zijn geschikt als direct marketing middel, gebruik het dus ook als zodanig zonder te gaan Spammen. Bij ‘bewerk pagina’ op een Facebook page heb je de mogelijkheid een ‘update’ te versturen naar alle fans van je fanpage. In wezen is dit natuurlijk een pure vorm van het aloude e-mailmarketing, dat door social media een ware revival heeft ingezet. Tevens is het kanaal zeer geschikt om je nieuwsbrief in aan te bevelen en bedrijfsberichten te pluggen.
  • Onderzoekskanaal: je fans gaan reageren op je berichten en updates. Eng? Welnee, een kans! De kans om eindelijk eens op een goedkope wijze aan marktonderzoek te doen. Niet langer enkel dure ronde tafel meetings met klanten, Facebook wordt een nieuw feedbackkanaal.
  • E-commercemogelijkheden: middels de FBML tags, een functionaliteit waardoor je zelf pagina’s in je fanpage kunt vormgeven met HTML, is het zelfs al mogelijk een complete webshop in te bouwen binnen je fanpage.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in