Overslaan en naar de inhoud gaan

Podcast Conference, day 1

Joost schrijft op Dutchcowboys over Podcast conference in LA: It was some day. Bijna 12 uur lang ondergedompeld in Podcasting mania op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Joost schrijft op Dutchcowboys over in LA: It was some day. Bijna 12 uur lang in Podcasting mania op de .

De stemming onder de aanwezigen hing ergens tussen die van een revolutie en goudkoorts.

De revolutie leeft vooral onder de in grote getale aanwezige 'independent' podcasters die er heilig van overtuigd zijn dat podcasting de toekomst is, juist omdat nu eindelijk de grote networks niet meer nodig zijn om je show voor het voetlicht te krijgen.

Ze voelen zich letterlijk bevrijd. De goudkoorts wordt vooral gevoeld door de vertegenwoordigers van nieuwe bedrijven die podcasters op allerlei manieren willen helpen om hun podcast exploitabel te maken.

De koorts werd echter in de eerste keynote van Jason Calacanis van het onlangs voor veel geld aan AOL verkochte Weblogs Inc. getemperd. Hij liet zien dat zij bijna geen kans maken tegen partijen als Apple, Yahoo! en Google, die podcasting al omarmd hebben.

Geen goudkoorts maar positief realisme bij de marketeers van enkele grote bedrijven in een sessie over de waarde van podcasting als marketing tool. Disney, Whirlpool, software bedrijf BMC, een jonge onderneming als Logofactory.com en zelfs de US department of treasury zijn allemaal zeer positief over hun eerste ervaringen met podcasten.

Het blijkt voor hen een kostenefficiënte en ook effectieve manier om met hun publiek te communiceren.

Voor een entertainment bedrijf als Disney is het bijna iets vanzelfsprekends ("We are a storytelling company"), maar voor witgoedfabrikant Whirlpool biedt podcasten een kans om hun doelgroep op een authentieke, emotionelere manier dan puur productgericht te bereiken. De word-of-mouth effecten van podcasten worden geroemd, en bij de b2b bedrijven leidt dit ook tot concrete leads.

Kortom iedereen voelt dat podcasting groot gaat worden, maar de mening wordt gedeeld dat podcasten iets is van de podcasters en luisteraars, waar platenmaatschappijen of networks niet tussen moeten komen. En grote merken? Die moeten met een verdomd goed en echt verhaal komen om een plek op dit speelveld te verdienen.

Tot slot voor de nieuwsgierigen n.a.v. mijn vorige post: ondanks dat niet sprak op de conferentie door wat onenigheid in de aanloop, was hij gewoon aanwezig en viel er geen onvertogen woord toen hij z'n award voor 'best produced podcast' kwam ophalen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in