Sommige innovaties komen puur toevallig tot stand. Beroemd zijn de gele briefjes van 3M, die zijn uitgevonden door een medewerker die een boekenlegger nodig had die niet zomaar uit het boek viel. Maar op dit soort toevaltreffers kunnen de meeste bedrijven niet wachten. Het Systematic Inventive Thinking-model maakt een systematische benadering mogelijk. SIT gaat uit van het bestaande product. Het innovatieteam moet het product zo ingrijpend veranderen dat het zich voor nieuwe toepassingen leent of een heel ander karakter krijgt. Het advies is te beginnen bij de weg van de meeste weerstand, want dat levert de meest interessante resultaten op. Zo wilde Philips een paar jaar geleden het bedieningspaneel van een nieuwe DVD-speler veranderen. In plaats van de bestaande indeling te verfijnen, werd het complete front verwijderd en ingeruild voor één draaiknop voor de basisfuncties. De rest kan de gebruiker voortaan met zijn afstandbediening doen. Een ander voorbeeld is Nescafé express van Nestlé: koffie die niet warm, maar koud wordt gedronken en niet in kopjes, maar in blik. Door bijna alles om te gooien, kwam een heel nieuw product tot stand.
Innoveren kun je leren
Ga uit van wat je hebt en kies de weg van de meeste weerstand. Dat zijn een paar van de uitgangspunten van Systematic Inventive Thinking.…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu