Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN tegen reclameoffensief infonummer 1850

KPN wil een halt toeroepen aan het volgens haar ‘ongekend agressief reclameoffensief’ dat door nummerinformatiedienst 1850 wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nieuwe dienst doet het voorkomen alsof 1850 de opvolger is van het oude KPN-nummer 118, terwijl KPN hier zelf een nieuw nummer voor heeft: 1888. Dat bleek uit informatie over een kort geding dat donderdag in Lelystad gepland stond.

Het kort geding is weliswaar niet doorgegaan, maar de zaak is volgens KPN-advocaat J.P. Hustinx niet van de baan. Vooralsnog probeert men er via onderling overleg uit te komen. Meer wilde hij er niet over kwijt.

Met ingang van 1 april dit jaar heeft de overheid een nieuwe nummerreeks ingevoerd voor abonnee-informatiediensten, bestaande uit vier cijfers, te beginnen met 18. Daarmee is ruimte gekomen voor nieuwe aanbieders. De dienst 1850, eind vorig jaar opgericht, is met een intensieve reclamecampagne in de markt gesprongen. Via televisiereclame (‘avond aan avond’, met ‘mooie dames’ in beeld, aldus de dagvaarding), radiocommercials, persberichten en de website wordt opgeroepen ‘vanaf nu 1850 te bellen’ voor inlichtingen en doorverbinden, omdat 118 ermee stopt.

Ook het callcenter achter 1850 zou consumenten op het verkeerde been zetten en doen voorkomen alsof het de enige opvolger is van het KPN-informatienummer. Dat heeft het telecombedrijf ontdekt door ‘mysteriebellers’ vragen te laten stellen. Het is volgens de dagvaarding van het kort geding misleidende en ongeoorloofde vergelijkende reclame, waarbij 1850 drijft op de opgebouwde goodwill van de KPN-informatiedienst. Daardoor zou ‘onherstelbare schade’ voor het bedrijf dreigen.
Bij 1850 zijn ze zich van geen kwaad bewust. Woordvoerster Clody Derksen: 'Het oude nummer 118 is geen eigendom van KPN, maar werd door KPN en aanbieders Vodafone, T-mobile en Orange gebruikt. We beweren alleen dat 1850 verder gaat waar 118 stopt, niet dat we de enige opvolger zijn. Er zijn inmiddels een stuk of zeventien opvolgers, maar wij zijn het snelste op de markt gekomen. We hebben onze campagne uit juridisch oogpunt gecheckt.' Volgens haar is het kort geding niet voor niets door KPN ingetrokken, eventuele verdere stappen worden rustig afgewacht.

Bron: Juridisch Persbureau Zwolle.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in