Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijsvergelijking heeft ook nadelen

Prijzen vergelijken, in de VS is het heel gewoon. Maar wat zijn de effecten op het consumentengedrag?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Amerikaanse wetenschappers Barone, Manning en Miniard deden uitgebreid onderzoek naar dit fenomeen. Ze deden tests waarbij een deel van het aanbod van kruideniers vergezeld ging van een prijsvergelijking (‘bij ons nu 6 procent goedkoper!’), en een deel niet.
Deze tactiek heeft verschillende effecten op het gedrag van de consumenten. Uiteraard kregen ze een beter prijsbesef van de producten waarvan de prijzen met elkaar werden vergeleken. Tegelijk werden ze achterdochtig: waarom worden andere producten hier niet met elkaar vergeleken? Zijn die soms duurder dan bij de concurrentie?
Binnen de categorie producten waarvan de prijzen niet met elkaar werden vergeleken, bleef het prijsbesef onder de consumenten uiteraard gering. Bovendien kochten ze, als gevolg van de genoemde achterdocht, binnen deze categorie beduidend minder producten. Conclusie: als je denkt dat je goedkoop bent en de prijzen van de producten alleen maar deels gaat vergelijken, heeft dat niet alleen maar voordelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in