De Amerikaanse wetenschappers Barone, Manning en Miniard deden uitgebreid onderzoek naar dit fenomeen. Ze deden tests waarbij een deel van het aanbod van kruideniers vergezeld ging van een prijsvergelijking (‘bij ons nu 6 procent goedkoper!’), en een deel niet.
Deze tactiek heeft verschillende effecten op het gedrag van de consumenten. Uiteraard kregen ze een beter prijsbesef van de producten waarvan de prijzen met elkaar werden vergeleken. Tegelijk werden ze achterdochtig: waarom worden andere producten hier niet met elkaar vergeleken? Zijn die soms duurder dan bij de concurrentie?
Binnen de categorie producten waarvan de prijzen niet met elkaar werden vergeleken, bleef het prijsbesef onder de consumenten uiteraard gering. Bovendien kochten ze, als gevolg van de genoemde achterdocht, binnen deze categorie beduidend minder producten. Conclusie: als je denkt dat je goedkoop bent en de prijzen van de producten alleen maar deels gaat vergelijken, heeft dat niet alleen maar voordelen.
Prijsvergelijking heeft ook nadelen
Prijzen vergelijken, in de VS is het heel gewoon. Maar wat zijn de effecten op het consumentengedrag?
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu