Adverteerders weten televisie weer te vinden

De TV-reclamemarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op 171 miljoen euro.

Na een dramatische eerste helft van het jaar waarin de TV-reclamemarkt met liefst 23 procent kelderde, keren adverteerders in het derde kwartaal weer terug naar televisie. De markt is in het derde kwartaal uitgekomen op 171 miljoen euro, een groei van 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor de spotmarkt is dat 153 miljoen euro, een stijging van 1,5 procent. Dat blijkt donderdag uit onderzoek van Screenforce.

Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert, wordt gevormd door de spotbestedingen via televisie. De spot-omzet via het TV-platform laat in het derde kwartaal nog maar een lichte daling zien van 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waardoor de netto omzet uitkomt op 144,5 miljoen euro.

Advertentie
advertisement
Screenforce
De TV-reclamemarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op 171 miljoen euro, een groei van 0,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Screenforce

Flinke stijging OLV-spotmarkt

In het derde kwartaal van dit jaar laten de bestedingen in de OLV-spotmarkt een flinke stijging zien. Met een bestedingsniveau van 8,9 miljoen euro is de OLV-spotmarkt met 59 procent gestegen. Sinds het begin van dit jaar zijn de bestedingen in dit derde kwartaal nog niet zo hoog geweest. De bestedingen in de OLV-spotmarkt betreffen zowel campagnes op de eigen platforms van de Screenforce-broadcasters als campagnes op hun eigen Youtube-kanalen.

De non-spotmarkt laat nog geen stijging zien in het derde kwartaal en komt uit op 18 miljoen euro: een daling van 5,3 procent. Opvallend is dat de daling volledig voor rekening komt voor de online video platforms. De TV-platforms realiseerden in het derde kwartaal van 2020 net zoveel bestedingen als in hetzelfde kwartaal van 2019.

Marketingplannen aangepast

Op basis van de campagne-aanvragen zijn Ster, Talpa Network, Ad Alliance en ORN positief over het vierde kwartaal. De impact van de nieuwe maatregelen die onlangs werden afgekondigd, moet nog wel blijken. Veel adverteerders hebben hun marketingplannen al aangepast naar de nieuwe werkelijkheid. Waar sommige branches stukken minder tot helemaal niets communiceren, zijn andere branches actiever dan ooit. Dat geldt zowel voor de e-commerce sector als de zogenaamde bricks-and-mortar-sectoren. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie