Allemaal cijfertjes over de laatste radiomaanden van 2021

De stijgers in alle leeftijdsgroepen zijn NPO Radio 5, Qmusic en Kink.

De laatste luistercijfers over 2021 over de meetperiode nov/dec 2021 zijn nu beschikbaar. Natuurlijk is in de volgende rapportage de maand december nogmaals vertegenwoordigd, immers zijn dat de cijfers van december 2021/januari 2022.

Advertentie
advertisement

De laatste maanden van het jaar waren meer dan ooit zogenaamde evenementenmaanden. Lijstjes, herhaling van lijstjes, goededoelenacties, al dan niet gecombineerd met elkaar. Interessant om te zien of zenders hiervan in de periode geprofiteerd hebben, immers de afgelopen jaren was NPO Radio 2 met de Top 2000 redelijk onverslaanbaar.

We hebben allereerst gekeken naar de stijging/daling tussen de metingen van november/december versus oktober/november en hier de jaren 2020 en 2021 vergeleken:

- In 2020 wisten 3 zenders een stijging te realiseren, te weten NPO Radio 2, Sky Radio en Radio 10.

- In 2021 was er een stijging voor 4 zenders, naast dezelfde 3 zenders als in 2020 voegt ook NPO 3FM zich in dit rijtje.

- De conclusie is dan ook dat de Top 2000, Top 4000, Christmas station nog steeds extra publiek weten te trekken en dat de terugkeer van het Glazen Huis heel voorzichtig positief genoemd mag worden.

- De stijging in zenderaandeel bij 10+ was bij NPO Radio 2 (-0,8%) en Sky Radio (-0,6%) wel lager in 2021, terwijl bij Radio 10 de stijging nog 0,4 procent hoger was dan in 2020.

- Opvallend hierbij is dat NPO Radio 2 vooral lager scoort bij 50+ want op 20-49 weet men meer te stijgen dan in 2020.

De stijging/daling van november/december 2021 vs. 2020 naar leeftijdsgroep is weergegeven in de onderstaande tabel.

Wat opvallende conclusies:

- De stijgers in alle leeftijdsgroepen zijn NPO Radio 5, Qmusic en Kink.

- Wellicht effect van resp. Evergreen Top 1000, Q Escape Room/Q Foute 1.500 en Kink 1.500/Kink Album Top 1000 met zorg.

- NPO 3M stijgt, maar daalt opvallend wel in de groep 20-34 jaar.

- Bij Radio 538 het omgekeerde beeld; daalt in alle leeftijdsgroepen behalve in 20-34 jaar.

- Grootste winst in 20-34 jaar voor 100%NL, in 35-49 jaar Kink en in 50-64 jaar NPO Radio 5.

cijfertjes

De komende meting heeft nog steeds het december effect, interessanter wordt het in de maanden daarna. Met extra aandacht zal gekeken worden naar de cijfers van Radio 538. Zeer benieuwd of het offeren van Frank Dane in de ochtend een ommekeer van de rode cijfers zal bewerkstelligen. Mijn voorspelling is dat er meer nodig zal zijn…

Evert Bronkhorst is strategy director dentsu

Advertentie