Amsterdamse krant City in open brief aan Halsema: verbied ons niet

Initiatiefnemers City, onder meer Sjuul Paradijs, doen een beroep op de burgemeester van Amsterdam.

Retailers wapenen zich tegen ja-ja sticker met nieuwe krant.
RB

City van Trusted Media Publishers (ex-Telegraaf hoofdredactie Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer) vraagt vandaag in een open brief aan burgemeester Femke Halsema het nieuwe huis-aan-huisblad in Amsterdam toe te staan.

Het Amsterdamse gemeentebestuur zou maatregelen willen nemen om City, zoals in de brief staat ‘de wind uit de zeilen te nemen’. ‘Er zou zelfs worden nagedacht om City en andere huis-aan-huisbladen te knevelen door nog meer regels te maken voor de inhoud van lokale kranten. Een volstrekt ongewenste inmenging van de overheid in de journalistieke vrijheden.

Fractievoorzitter Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren zei onlangs dat hij de nieuw lokale krant wil stoppen, omdat het volgens hem ‘een verkapte reclamefolder is die door een maas in de wet massaal verspreid kan worden’.

Met de introductie van City – in mei - reageren de winkeliers op de invoering in de gemeente Amsterdam van de ja-ja sticker. Sinds 1 januari mag er in de stad alleen nog reclamedrukwerk worden verspreid op adressen die met een ja-ja sticker op hun brievenbus kenbaar maken dat ze ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen. Zit er geen sticker of een nee-ja sticker op de brievenbus, dan mogen alleen huis-aan-huisbladen worden bezorgd.

'City wil geen subsidie'
Sjuul Paradijs schrijft in de open brief aan Halsema
dat City een nieuw huis-aan-huisblad in Amsterdam is, waaraan vier onafhankelijke journalisten werken, wat mede mogelijk wordt gemaakt dankzij de steun van adverteerders. ‘City houdt zich uiteraard aan de regels in de plaatselijke verordening’, zegt Paradijs. Om de journalistieke insteek van de titel aan te tonen, sommen de initiatiefnemers verschillende artikelen op die in één week zijn gepubliceerd.

‘City wil geen subsidie, die de gemeente wel beschikbaar stelt voor wijk- en buurtkranten en voor het eigen huis-aan-huisblad Amsterdam, dat bij 500.000 Amsterdamse adressen ongeadresseerd wordt bezorgd.’

Paradijs zegt dat de partijen achter de krant een open dialoog met Halsema willen over papierinzameling en recycling. ‘Voor alle duidelijkheid: City wordt gedrukt op 100% gerecycled papier.’

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Jorrit
Wat een hypocriete actie van Juul Paradijs. Denkt hij nou echt dat zijn argumenten niet doorzien worden met een blaadje dat voor meer dan 80% uit reclame bestaat die gelijk is aan de eerdere wekelijkse folders en door dezelfde partij verspreid wordt. Heel cheap de mazen opzoeken en dan met pulp journalistiek zich op journalistieke vrijheid beroepen. Pfff
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Freed Schmitter
Op de brievenbus van mijn huis- en mijn studioadres heb ik prominent de ja-stikker voor reclame geplaatst. Sinds begin dit jaar heb ik van de reclame misschien net meer dan de helft gekregen. Daar is dus een inhaalslag te maken, zonder het stadsbestuur tegen de haren in te strijken!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_