Blendle in beroep tegen vertrek van DPG-titels

De rechter oordeelt dat DPG mag breken met onlinekiosk Blendle. Laatstgenoemde voorziet een contentgat en gaat in beroep tegen de uitspraak.

Blendle gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter dat DPG Media zijn contract met Blendle mag opzeggen. Blende voorziet een groot contentgat als De VolkskrantHet ParoolAD en andere DPG-titels per 1 april uit de online kiosk verdwijnen. Een hoger beroep moet een contractverlenging afdwingen. Blendle zegt dat DPG Media een dominante positie heeft en daarom niet zomaar bij Blendle mag vertrekken. DPG Media wil weg bij Blendle omdat de opbrengsten te laag zijn en de propositie van Blendle concurreert met de eigen strategie.

Blendle laat abonnees voor tien euro per maand veel artikelen lezen uit deelnemende kranten en tijdschriften, waaronder titels van DPG Media. Zonder content van deze uitgever slinkt het Nederlandstalige aanbod aanzienlijk en blijven er vrijwel alleen Franse en Engelse titels over.

Advertentie
advertisement

Blendle boekte voor het eerst winst

DPG Media gaf in november te kennen dat het geen contractverlenging wilde. Na mislukte onderhandelingen met Blendle, volgde vanuit Blendle een rechtszaak en verlengde DPG Media eenmalig tot 1 april. De rechter oordeelde donderdag dat DPG Media na het uitdienen van het contract zelf mag bepalen of het een nieuw contract aangaat of uit de online kiosk stapt. 

Blendle-CEO Willem Lens zegt tegenover Villamedia: 'Het ziet ernaar uit dat de samenwerking na zeven jaar eindigt. We hebben in die tijd miljoenen euro’s naar hen overgemaakt. Deze beslissing heeft voor ons grote impact. Het wrange is ook, dat we afgelopen jaar juist voor het eerst een bescheiden winst hebben kunnen boeken. Dit bewijst dat er ruimte is voor een kiosk die nieuws uit verschillende bronnen samenvoegt.'

Concurrentie

DPG Media laat in een reactie weten dat deelname aan Blendle te weinig oplevert om het contract te verlengen. Daarnaast is het mediahuis niet blij dat Blendle zijn strategie een paar jaar geleden veranderde van betalen per artikel naar maandelijks een vast bedrag betalen voor een grote selectie artikelen. Blendle concurreert inmiddels te veel met abonnementen die DPG zelf aanbiedt, aldus de uitgever. 

Eén van die abonnementen is Tijdschrift.nl, dat voor tien euro per maand onbeperkt toegang biedt tot content uit tientallen tijdschriften. DPG biedt ook (digitale) abonnementen aan voor zijn krantentitels. 

Blendle kijkt naar NOS en ANP

Het vertrek van DPG Media noopt Blendle tot het vinden van nieuwe contentpartners. Blendle-CEO Lems noemt het ANP en de NOS als potentiële namen, aldus het ANP. Het vertalen van meer buitenlandse content naar het Nederlands is ook en optie. Blendle doet dat nu al beperkt. 

Advertentie