Overslaan en naar de inhoud gaan

Internationale herstructurering GroupM op komst: 'Naar een single operating model'

Ceo Brian Lesser spreekt in een memo over de rebranding en reorganisatie.
WPP
© WPP
WPP
© WPP

Lesser spreekt daarin ook over de aanstaande 'sunsetting' van 'agency-specific titles' in verschillende markten, wat kan duiden op het staken van bureaulabels van GroupM. De belangrijkste bureaumerken van de grootste media-inkoper ter wereld zijn Mindshare, Wavemaker en EssenceMediacom.

De ceo heeft het personeel ook meegedeeld dat er ontslagen zullen vallen nu GroupM begint aan een 'significante wereldwijde herstructurering' om de activiteiten samen te brengen.

Eén bedrijfsmodel

Na de berichten dinsdag dat GroupM wordt omgedoopt tot WPP Media, schreef de chief executive een interne memo waarin hij erkent dat het bedrijf 'zal overstappen naar één bedrijfsmodel dat het beste van GroupM naar onze klanten brengt, met één stem in de markt en meer kansen voor onze mensen'.

In het bericht schrijft Lesser dat het succes van het bedrijf afhangt van de interne verbondenheid, maar hij waarschuwt dat het ook moeilijke beslissingen met zich meebrengt om 'de teamstructuur te verbeteren' en 'overlap te verminderen'.

Bureaumerken

Hij meldde ook dat de reorganisatie ertoe zal leiden dat de rol van de bureaumerken 'zal evolueren om specifieke klantenteams te huisvesten'. Ze gaan ook niet langer opereren als afzonderlijke business units, schrijft hij.

Over het schrappen van personeel liet hij weten dat de gevolgen per regio zullen verschillen en dat de gesprekken in sommige markten deze week al beginnen. Het bedrijf heeft wereldwijd ongeveer 40.000 mensen in dienst. De overgang moet al halverwege het jaar voltooid worden.

Strategische prioriteiten

Lesser keerde in september 2024 als ceo terug bij GroupM. In januari kondigde hij al aan te zullen herstructureren. Als gevolg daarvan verloren de internationale ceo’s van EssenceMediacom, Mindshare en Wavemaker hun functie, om elders binnen de groep aan de slag te gaan.

In de memo schrijft Lesser dat het bedrijf 'diepgaande veranderingen heeft doorgemaakt' binnen de reclame-industrie. Hij benadrukte dat de bredere transformatie is verankerd in vijf strategische prioriteiten die hij eerder dit jaar bekendmaakte: samenwerking, data & technologie, innovatie, mensen en organisatie. Als 'pioniers op het gebied van AI' met het WPP Open platform wil hij GroupM 'klaarstomen voor de toekomst.

Gevolgen

Het is nog onduidelijk wat de gevolgen van de herstructurering voor GroupM in Nederland zullen zijn. Ceo Maiko Valentijn verwijst voor toelichting naar het global communications team.

Een woordvoerster daar laat weten: ‘Wat betreft de rebranding, de nieuwsberichten van gisteren waren uitsluitend gebaseerd op geruchten zonder interne bronnen of daadwerkelijke aankondiging van onze kant. Ons enige commentaar op die speculatie op dit moment is dat “we geen commentaar geven op speculatie”. Als we in de toekomst meer informatie hebben, laten we het jullie weten.’

Over de herstructurering zegt de woordvoerster: ‘Onze ceo Brian Lesser heeft gisteren een update naar het personeel gestuurd over de toekomst van ons wereldwijde operationele model, waarin de rol van onze bureaus als thuisbasis voor toegewijde klantenteams wordt versterkt, in plaats van dat ze opereren als afzonderlijke business units.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in