Net als iedereen die zich afgemeld heeft via infofilter, word ook ik regelmatig 's avonds rond etenstijd gebeld door bedrijven die mij graag als klant willen. Of mij al als klant hebben, maar een intiemere relatie met mij willen.
Hoe ik reageer hangt erg van het moment af. Vaak kortaf en geïrriteerd. Soms geduldig en best vriendelijk. Als ik de moeite neem om ze uit te laten praten en het woord 'besparing' is gevallen, wil de stand van mijn bankrekening er wel eens toe leiden dat ik op het aanbod in ga, moet ik eerlijk bekennen.
Zo had Tele2 mij er een maand of wat geleden toe weten te verleiden mijn gesprekken via hun te laten lopen ? véél lagere gesprekskosten, werd mij verzekerd. Daar hadden ze me mooi op een kwetsbaar moment (net de torenhoge WOZ binnen gehad) en in een kwetsbare positie (geen internet in de buurt om tarieven te vergelijken, noch mijn telefoonrekeningen binnen handbereik) en in een welwillende bui, dus ik stemde toe. Tele2 regelde alles, ik hoefde alleen maar voortaan mijn veel lagere gesprekskosten aan hen te betalen.
Een paar weken gelden belde mij een vriendelijke jongen namens KPN. Of het klopte dat ik via een andere carrier was gaan bellen. Ja, gaf ik ruiterlijk toe (ik nam aan dat het ook weinig zin had daarover te liegen). Wat daarvoor de reden was? 'Prijs', zei ik. 'Ja prijs, dat dacht ik al', zei de jongen, en ik dacht: natuurlijk dacht jij dat al. Toen kwam het. KPN had een prachtig aanbod voor me, waarbij die lagere prijs van Tele2 totaal in het niet zou vallen. Voor 1,50 werd mij BelPlus aangeboden; 60 belminuten per maand, 's avonds en in het weekend te besteden, en 10 procent korting op alle overige gespreksminuten.
Geen flauw idee of ik daarmee goedkoper uit ben. Maar de jongen klonk overtuigend en reuze aardig, en eigenlijk vind ik het alleen maar gedoe om met twee verschillende partijen te maken te hebben (met energie ben ik er ook voor gezwicht, en sindsdien niks als gezeik, ik wil er weer vanaf!). En natuurlijk: KPN gaat het allemaal voor me regelen, ik hoef niks te doen, alleen maar voortaan mijn veel lagere gesprekskosten aan hen te betalen.
Misschien ben ik wel nóg voordeliger uit nu. Misschien ook niet. In elk geval heeft KPN mij sindsdien in alle toonaarden laten weten dat ze van me houden. Ik heb al twee brieven van Michiel Buitelaar (directeur consumenten) gehad, en een folder getiteld: 'Blij dat u weer terugkomt'. Nou, dán voel je je geliefd kan ik je zeggen. Ik heb ook een telefoniebijsluiter gekregen trouwens. Staat op wie ik met welke vraag moet bellen en waar ik storingen kan melden en zo. Handig. De site van KPN wordt er ook beter op; je kan er steeds meer zelf regelen.
Ben ik nu fan geworden? Mwah, dat weet ik nog niet. Maar ik vond het wel slim aangepakt van ze. Echt wel.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu