Premium

The Content Exchange: nieuwe marktplaats voor makers en afnemers van content

RTL Nieuws, NU.nl en CNN zijn de eerste partijen die in de testfase gaan samenwerken met TCE.

Mede-oprichter Joris van Lierop
RTL

Joris van Lierop en Wouter Hulst beginnen met een aantal andere mediaprofessionals The Content Exchange (TCE), een marktplaats die het uitwisselen van content tussen uitgevers en contentmakers moet ondersteunen. RTL Nieuws, NU.nl en CNN zijn de eerste partijen die in de testfase gaan samenwerken met TCE. Het is een open platform waarbij iedereen zich kan aansluiten.

Uitgevers, redacties, communicatieprofessionals, marketeers en andere contentproducenten kunnen direct content aanbieden en/of afnemen. TCE verzamelt de content, structureert deze, verzorgt de distributie naar afnemers en facturatie voor de makers. De maker krijgt uitbetaald op basis van vaste prijs of performance van de content.

Van Lierop –
voorheen uitgever RTL Nieuws – zegt dat uitwisseling van content gestructureerder kan dan nu vaak het geval is. ‘Partijen zoeken regelmatig samenwerkingen op contentgebied, zoals bij video en nieuws. Maar dat delen, uitwisselen en rapporteren is nergens echt goed geregeld. Daarvoor willen wij één plek creëren.’

Bredere distributiemogelijkheden

TCE richt zich op het verzamelen en distribueren van nieuws, lifestyle, lokale content (tekst, video, foto en audio). Van Lierop: ‘Redacties die content aanbieden, kunnen zelf aangeven met wie wat wordt gedeeld en tegen welke prijs. Nemen redacties content af, dan stellen ze binnen TCE hun eigen feeds samen op basis van onderwerp en interesse.’

Waardevolle producties kunnen via TCE bredere distributiemogelijkheden krijgen, verwacht Van Lierop. Afnemers van de content hebben direct toegang tot een breed portfolio aan bronnen waarbij de voorwaarden voor gebruik zijn geregeld. ‘Je ziet nu vaak dat video’s alleen op YouTube terechtkomen, terwijl ze ook op andere plekken gedeeld kunnen worden. Niet alleen bij de global social mediapartijen. Dat is mede de gedachte achter TCE: content vaker op Nederlandse platforms houden, nu online advertentie-inkomsten veelal naar de grote Amerikaanse spelers gaan.’

We willen content vaker op Nederlandse platforms houden, nu online advertentie-inkomsten veelal naar de grote Amerikaanse spelers gaan

Meer pluriformiteit

Van Lierop denkt ook dat er meer samenwerking op het gebied van nieuwsgaring mogelijk is. ‘Redacties kunnen op TCE snel basisberichtgeving delen, in plaats van dat men op veel verschillende plekken achter hetzelfde item aanzit.’

Gaat dat niet ten koste van de pluriformiteit? ‘Nee, ik denk zelf dat je juist meer pluriformiteit krijgt. Kleinere contentproducenten, of lokale spelers,kunnen nu via TCE onderscheidende  content aanbieden aan grotere platforms, waar het nu vaak alleen op hun eigen platform te zien is. Die content kost veel tijd en expertise en als de views achterblijven, gaat dat ook ten koste van de omzet. Wij denken dat er via TCE een beter model ontstaat. Daarnaast verwachten we dat partijen aanvullende contentselecties gaan maken, door de grotere rijkdom aan bronnen.’

Het platform zit nu in de testfase. In juni wordt de eerste versie van TCE opgeleverd en de verwachting is om vanaf september volledig operationeel te zijn.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie