Overslaan en naar de inhoud gaan

Reed Elsevier ziet omzet flink stijgen

De Brits-Nederlandse uitgeverij Reed Elsevier heeft de omzet over het jaar 2002 met 9 pct zien stijgen tot 7,982 miljard euro. De winst…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Elsevier meldde een winst voor belastingen van 460 miljoen euro tegen 442 miljoen euro in 2001. De donderdag gepubliceerde resultaten lieten, gezien de verwachtingen van analisten, geen grote verrassingen zien. De omzetstijging is vooral te danken aan de overname in 2001 van de Amerikaanse branchegenoot Harcourt. De winst werd gedrukt door valutakoersschommelingen.

Topman Crispin Davis is tevreden over het resultaat, meldt het ANP. ‘We hebben een goede prestatie verricht in een moeilijke markt. Het is het tweede jaar op rij dat we onze doelstellingen halen.’
De economische malaise had vorig jaar vooral een negatief effect op de vakbladen van Reed Elsevier, waar hevig in de kosten ‒ lees aantal banen ‒ is gesneden. Daar blijft het moeilijk gaan door tegenvallende advertentie-inkomsten. ‘We zien geen tekenen dat er groei zit in de advertentiemarkten’, aldus Davis. ‘Wel zien we stabiliteit in de omzet.’
Reed Elsevier blijft bij de eerder gestelde winstverwachting voor 2003: een dubbelcijferige groei van de winst per aandeel voor goodwill en tegen constante wisselkoersen. De directie maakt wel een voorbehoud. ‘Als de huidige wisselkoersen in ons nadeel blijven, dan heeft dat een negatief effect op ons resultaat in euro’s.’

Beleggers reageerden donderdag positief op de jaarcijfers. Op de effectenbeurs in Amsterdam was het aandeel Elsevier na ruim een halfuur handelen ruim 3,5 pct gestegen naar 9,33 euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in