think/BBDO hield een imago-onderzoek in tien sectoren en onder 60 merken. Het ging de onderzoekers met name om de perceptie, niet om de klantentevredenheid.
De tien onderzochte sectoren zijn auto’s, banken en verzekeringen, bier, energie, gsm-operatoren, kledingwinkels, supermarkten, technologische bedrijven, telecom, en verzorgingsproducten.
De supermarkten komen hierin als de meest betrouwbare naar voren, gevolgd door kledingwinkels, technologische bedrijven, autosector en bier.
De overige sectoren scoorden lager dan gemiddeld. Meer dan één op twee consumenten vindt namelijk dat zij niet altijd hun beloften houden.
‘De grote winkelketens maken blijkbaar geen loze beloften. Colruyt, Carrefour, Delhaize, GB, Aldi en Lidl scoren goed door hun duidelijke en consistente positionering. De consument weet wat hij kan verwachten en voelt zich niet zo snel bedrogen,’ aldus Fons Van Dyck, managing director think/BBDO. ‘Er is een opvallende correlatie tussen de sectoren en merken die hun belofte houden en het vertrouwen dat men hen schenkt.’
De top-10 van de meest betrouwbare merken is als volgt:
1- Colruyt
2- Google
3- Aldi
4- Delhaize
5- Sony
6- Lidl
7- HP
8- JBC
9- Nivea
10- C&A.
De retailers hebben zes merken in de top tien.
Per sector domineren Audi (auto), Argenta (banken & verzekeringen), Electrabel (energie), Proximus (GSM-operatoren), Telenet (telecom), JBC (kledingwinkels), Colruyt (supermarkten), Google (technologie), Leffe (bier), en Nivea (verzorging).
Op basis van welke factoren beslist de consument of een merk of sector zijn beloften houdt? ‘De kwaliteit van het product of de dienst staat ontegensprekelijk op één. Daarna volgt de kwaliteit van de geboden service, de reëel betaalde prijs, de dienst na verkoop, de beloofde promoties en de waarheidsgetrouwe communicatie’, aldus Fons Van Dyck.
De top-10 van de minst betrouwbare merken:
1- Scarlet
2- Nuon
3- Tele2
4- Essent
5- Base
6- Deutsche Bank
7- Belgacom
8- Olaz
9- Fortis
10- Mango.
Opvallend is hier de aanwezigheid van relatief nieuwe merken uit de recent geliberaliseerde telecom- en energiemarkten en dienstenbedrijven. Deze merken komen voornamelijk uit sectoren die lager dan gemiddeld scoren.
Bron: 6 minutes

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu