Overslaan en naar de inhoud gaan

De 10 meest betrouwbare merken volgens de Belgen

Belgen houden vooral van supermarkten, en Colruyt is het meest betrouwbaar. Aldus het Belgisch bureau think/BBDO dat onderzoek deed naar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De tien onderzochte sectoren zijn auto’s, banken en verzekeringen, bier, energie, gsm-operatoren, kledingwinkels, supermarkten, technologische bedrijven, telecom, en verzorgingsproducten.

De supermarkten komen hierin als de meest betrouwbare naar voren, gevolgd door kledingwinkels, technologische bedrijven, autosector en bier.
De overige sectoren scoorden lager dan gemiddeld. Meer dan één op twee consumenten vindt namelijk dat zij niet altijd hun beloften houden.

‘De grote winkelketens maken blijkbaar geen loze beloften. Colruyt, Carrefour, Delhaize, GB, Aldi en Lidl scoren goed door hun duidelijke en consistente positionering. De consument weet wat hij kan verwachten en voelt zich niet zo snel bedrogen,’ aldus Fons Van Dyck, managing director think/BBDO. ‘Er is een opvallende correlatie tussen de sectoren en merken die hun belofte houden en het vertrouwen dat men hen schenkt.’

De top-10 van de meest betrouwbare merken is als volgt:

1- Colruyt

2- Google

3- Aldi

4- Delhaize

5- Sony

6- Lidl

7- HP

8- JBC

9- Nivea

10- C&A.

De retailers hebben zes merken in de top tien.

Per sector domineren Audi (auto), Argenta (banken & verzekeringen), Electrabel (energie), Proximus (GSM-operatoren), Telenet (telecom), JBC (kledingwinkels), Colruyt (supermarkten), Google (technologie), Leffe (bier), en Nivea (verzorging).

Op basis van welke factoren beslist de consument of een merk of sector zijn beloften houdt? ‘De kwaliteit van het product of de dienst staat ontegensprekelijk op één. Daarna volgt de kwaliteit van de geboden service, de reëel betaalde prijs, de dienst na verkoop, de beloofde promoties en de waarheidsgetrouwe communicatie’, aldus Fons Van Dyck.

De top-10 van de minst betrouwbare merken:

1- Scarlet

2- Nuon

3- Tele2

4- Essent

5- Base

6- Deutsche Bank

7- Belgacom

8- Olaz

9- Fortis

10- Mango.

Opvallend is hier de aanwezigheid van relatief nieuwe merken uit de recent geliberaliseerde telecom- en energiemarkten en dienstenbedrijven. Deze merken komen voornamelijk uit sectoren die lager dan gemiddeld scoren.

Bron: 6 minutes

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in