Overslaan en naar de inhoud gaan

De strijd om late night: Op1 viert successen

Sinds de coronacrisis weet Op1 zich te onderscheiden van Jinek en Beau, constateert Jeroen Bakker (MAGNA).
Op1
© ANP

We kwamen op 3 maart met een artikel over de strijd om het late night tijdvak. De nieuwe formule op NPO1 (Op1) en de overstap van Jinek van NPO1 naar RTL4 gaven genoeg redenen om een vergelijking te maken.

Je kunt zeggen, dat RTL4 er goed aan heeft gedaan om Jinek aan te trekken. Er werd een substantieel marktaandeel mee teruggewonnen, want de performance van Jinek was veel beter dan haar voorgangers op de zender.

Coronamaatregelen

Vanaf het moment dat de eerste coronamaatregelen werden aangekondigd aan het einde van week 11 – vrijdag 13 maart, veranderde de toon van alle uitzendingen volledig en kwam wekenlang slechts één centraal onderwerp aan bod: corona. 

Vanaf week 12 zien we dat de cijfers voor Jinek daarbij een positieve ontwikkeling lieten zien.

1

Nieuws scoort veel hoger

Maar we zagen, dat er in die periode sowieso heel veel nieuws en actualiteiten werd geabsorbeerd door een groeiend aantal tv-kijkers. Dat komt bijvoorbeeld heel duidelijk terug in de kijkcijfers voor dagelijkse nieuwsuitzendingen op prime time, die substantieel hoger werden in het begin van de coronacrisis en inmiddels weer afzakken naar een vertrouwd niveau.

Ook is duidelijk dat de NPO de strijd om de nieuwsvoorziening by far gewonnen heeft en de meeste autoriteit afdwingt.

2

NPO meer nieuwsautoriteit

Datzelfde effect zien we ook terug op late night. Waar tot de crisis de kijkcijfers voor Op1 en Jinek gelijk opgingen, zagen we dat Jinek het onderspit moest delven sinds de beginfase van de crisis, ondanks de stijgende cijfers voor het programma zelf. Ook hier zien we dat de NPO1 het meest populair is als we goed geïnformeerd willen worden.

Sinds maandag 4 mei is Beau als tijdelijke vervanger van Jinek te zien. Waar de eerste uitzending nog hoopvol was, weet hij het niveau van Jinek vooralsnog niet te evenaren en groeit het gat met Op1 verder.

3

Op1 programmeert door in het weekend

Het was dan ook een slimme move van de NPO om Op1 ook in het weekend door te programmeren. De zondag scoort veruit de hoogste cijfers en ook de zaterdag doet erg goed mee.

4

Tv en NPO winnen

We mogen absoluut stellen, dat de strijd om late night gewonnen is door de NPO. RTL4 verweert zich kranig, maar kan zich in tijden van crisis nog niet meten met de opponent aan de publieke kant.

Er geldt onder de Nederlandse bevolking een grote pre voor het medium televisie als het gaat om nieuws consumeren, mede gezien de autoriteit van het medium. Binnen het mediumtype is er een duidelijke voorkeur voor de NPO.

(bron cijfers: SKO, 6 jaar en ouder)

 

Jeroen Bakker is Director Planning MAGNA

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al abonnee? Log hier in