De strijd om late night: Op1 viert successen

Sinds de coronacrisis weet Op1 zich te onderscheiden van Jinek en Beau, constateert Jeroen Bakker (MAGNA).

ANP

We kwamen op 3 maart met een artikel over de strijd om het late night tijdvak. De nieuwe formule op NPO1 (Op1) en de overstap van Jinek van NPO1 naar RTL4 gaven genoeg redenen om een vergelijking te maken.

Je kunt zeggen, dat RTL4 er goed aan heeft gedaan om Jinek aan te trekken. Er werd een substantieel marktaandeel mee teruggewonnen, want de performance van Jinek was veel beter dan haar voorgangers op de zender.

Coronamaatregelen

Vanaf het moment dat de eerste coronamaatregelen werden aangekondigd aan het einde van week 11 – vrijdag 13 maart, veranderde de toon van alle uitzendingen volledig en kwam wekenlang slechts één centraal onderwerp aan bod: corona. 

Vanaf week 12 zien we dat de cijfers voor Jinek daarbij een positieve ontwikkeling lieten zien.

1

Nieuws scoort veel hoger

Maar we zagen, dat er in die periode sowieso heel veel nieuws en actualiteiten werd geabsorbeerd door een groeiend aantal tv-kijkers. Dat komt bijvoorbeeld heel duidelijk terug in de kijkcijfers voor dagelijkse nieuwsuitzendingen op prime time, die substantieel hoger werden in het begin van de coronacrisis en inmiddels weer afzakken naar een vertrouwd niveau.

Ook is duidelijk dat de NPO de strijd om de nieuwsvoorziening by far gewonnen heeft en de meeste autoriteit afdwingt.

2

NPO meer nieuwsautoriteit

Datzelfde effect zien we ook terug op late night. Waar tot de crisis de kijkcijfers voor Op1 en Jinek gelijk opgingen, zagen we dat Jinek het onderspit moest delven sinds de beginfase van de crisis, ondanks de stijgende cijfers voor het programma zelf. Ook hier zien we dat de NPO1 het meest populair is als we goed geïnformeerd willen worden.

Sinds maandag 4 mei is Beau als tijdelijke vervanger van Jinek te zien. Waar de eerste uitzending nog hoopvol was, weet hij het niveau van Jinek vooralsnog niet te evenaren en groeit het gat met Op1 verder.

3

Op1 programmeert door in het weekend

Het was dan ook een slimme move van de NPO om Op1 ook in het weekend door te programmeren. De zondag scoort veruit de hoogste cijfers en ook de zaterdag doet erg goed mee.

4

Tv en NPO winnen

We mogen absoluut stellen, dat de strijd om late night gewonnen is door de NPO. RTL4 verweert zich kranig, maar kan zich in tijden van crisis nog niet meten met de opponent aan de publieke kant.

Er geldt onder de Nederlandse bevolking een grote pre voor het medium televisie als het gaat om nieuws consumeren, mede gezien de autoriteit van het medium. Binnen het mediumtype is er een duidelijke voorkeur voor de NPO.

(bron cijfers: SKO, 6 jaar en ouder)

 

Jeroen Bakker is Director Planning MAGNA

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie