Premium

DPG Media versnelt digitalisering in turbulente tijd

Joyce Nieuwenhuijs staat aan het roer van de vernieuwingen. 'De urgentie om te digitaliseren is hoog.'

Joyce Nieuwenhuijs
Philippe Vogelenzang

Wat hebben Libelle, Margriet en Donald Duck met elkaar gemeen? De merken bestaan al tientallen jaren als populaire tijdschriften, vallen tegenwoordig onder de paraplu van DPG Media en maken een verdere transitie naar online. ‘De urgentie om te digitaliseren is hoog, iedereen is op zoek naar een nieuw verdienmodel voor magazines’, legt directeur magazines, Joyce Nieuwenhuijs, uit.

Nieuwenhuijs staat aan het roer van de digitaliseringsslag die anderhalf jaar geleden is ingezet door DPG media. De uitgever heeft naast de genoemde merken ook andere oud-Sanoma-titels in het portfolio, waaronder Flair, Flow, AutoWeek, VT-wonen en Veronica Superguide.

Met al die titels claimt DPG Media een marktaandeel van 57 procent binnen de tijdschriftmarkt, goed voor een nummer één positie. De uitgever wil die vasthouden door te focussen op drie strategische pijlers, vertelt Nieuwenhuijs in haar werkkamer dichtbij ‘haar’ tijdschriftredacties. Die pijlers zijn een flexibele en efficiënte bedrijfsvoering, print op peil houden en, ‘met stip op een’, tijdschriftmerken verder digitaliseren.

Libelle digitaal vernieuwd

DPG Media heeft als eerste Libelle, Donald Duck en Margriet digitaal vernieuwd. Zo lanceerde Libelle in juli vorig jaar een digitaal tijdschrift dat via een nieuwe app te lezen is en volgens Nieuwenhuijs ‘een optimale digitale leeservaring’ biedt.

Ook startte de titels als eerste general interest-tijdschrift met digitale abonnementen. Het ene abonnement biedt toegang tot alle premium content op de website, het andere abonnement voegt hier toegang tot de tijdschrift-app aan toe.

Abonnees op het fysieke tijdschrift kunnen de digitale versie en premium-artikelen zonder meerprijs lezen. Adverteerders kunnen advertenties tonen rondom content in de app.

Nieuwenhuijs is enthousiast over de vernieuwingsslag. De nieuwe app is (verdeeld over Android en iOS) 64 duizend keer gedownload en wordt goed beoordeeld door gebruikers. De digitalisering heeft het digitale dagbereik met 96 procent laten stijgen, zegt de topvrouw. ‘Het aantal digitale abonnees is echter laag omdat het project nog in de kinderschoenen staat.’

Margriet digitaal
Margriet digitaal

Nieuwe Donald Duck-app

Twee maanden na de vernieuwing van Libelle werd ook de nieuwe Donald Duck-app gelanceerd. Die is ontwikkeld in samenspraak met vijfhonderd lezers, omvat stripverhalen en meer content en richt zich op bestaande printabonnees om meerwaarde te bieden op het abonnement.

Nieuwenhuijs: ‘De app is in twaalf maanden 131 duizend keer gedownload en we zien het aantal maandelijkse gebruikers continu stijgen. Met de app kan de redactie het leesgedrag van de Donald Duck-lezer geanonimiseerd meten. We weten nu bijvoorbeeld dat de gemiddelde lezer per sessie negen minuten leest en wat de populairste stripverhalen zijn.’

Margriet is vervolgens in maart dit jaar vernieuwd. Ook bij deze titel ziet Nieuwenhuijs een hoge positieve gebruikerswaardering in de appwinkels, op basis van tot dusver ruim 13 duizend downloads. Het aantal websitebezoekers ligt volgens haar twee keer hoger dan vorig jaar. Flair onderging in november een radicale verandering en focust zich op het nieuwe digitale platform.

Data-analisten bijna deel van redactionele team

Nieuwenhuijs dankt de online groei ook deels aan de oprichting van een nieuw team dat ‘data over het leesgedrag vertaalt naar concrete adviezen voor de redactie.’ Bijvoorbeeld over welke onderwerpen de redactie meer kan schrijven, omdat er veel interesse in is, en in welke minder. Nieuwenhuijs zegt dat de data-analisten bijna deel uitmaken van het redactionele team, zonder de journalistieke onafhankelijkheid te beïnvloeden. Een bewering die voor buitenstaanders overigens lastig te controleren is.

Meer online bezoekers die vaker terugkeren zijn belangrijk voor DPG Media, want de wereld van tijdschriften staat in de woorden van Nieuwenhuijs ‘meer dan ooit op zijn kop’. Het aantal fysieke verkooppunten van tijdschriften is in de afgelopen jaren met 42 procent gedaald en de schapruimte van tijdschriften is tegelijkertijd met 19 procent gekrompen. Tel daarbij op dat papier mede door de coronacrisis schaars geworden is, waardoor de papierprijs gemiddeld verdubbeld is.

Een fysiek tijdschrift uitbrengen is dus fors duurder geworden, maar uitgevers zijn huiverig om die meerprijs door te berekenen aan de consument. Die let door de hoge inflatie immers beter op de portemonnee. Want hoewel Nieuwenhuijs trots is dat de oplage van diverse Donald Duck-uitgaven stijgt, daalt de oplage van veel andere DPG-titels. Zo nam de betaalde oplage van de vrouwenbladen van DPG Media met -4,9 procent af (marktgemiddelde -16,3 procent).

Print moet zich heruitvinden

Turbulente tijd

Voor Nieuwenhuijs is deze ‘turbulente tijd’ reden om de digitalisering van haar tijdschriften te versnellen. Andere uitgevers dan DPG Media doen dat ook. Zo tekent zich een interessante verandering af, blijkt uit onderzoek van NOM/NOBO. In 2020 steeg het digitale bereik van Nederlandse tijdschriften met 9 procent, en bereikten digitale kanalen zo voor het eerst meer mensen dan fysieke tijdschriften.

Dat wil volgens Nieuwenhuijs niet zeggen dat print een doodlopende weg is. ‘Print zal zeker niet verdwijnen, print zal zich moeten heruitvinden.’ Dat DPG Media hier serieus in is, blijkt onder meer uit een eind oktober aangekondigde overname. De mediareus neemt Kidsweek en Samsam – kindertitels die allebei ook als printuitgave verschijnen – over van Sijthoff Media, de uitgever van onder meer Adformatie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie