De consument kijkt, luistert en scrollt meer dan ooit. Maar terwijl het volume groeit, brokkelt de aandacht verder af. Voor merken wordt het daardoor steeds complexer om de juiste keuzes te maken. Tegelijkertijd verandert AI in hoog tempo hoe media wordt gepland, ingekocht en geoptimaliseerd.
“Allerlei internationale platformen trainen hun algoritmes op wereldwijde schaal,” zegt Allard Ruyl, CEO Talpa Media. “Als lokale netwerken niet meedoen in dat ecosysteem, verdwijnen ze op termijn simpelweg uit de algoritmes. Niet omdat ze niet werken, maar omdat ze niet meegetraind zijn.”
En dat is een gemiste kans. Want als iets zich keer op keer bewijst, is het de kracht van lokaal bereik, vertrouwde context, sterke merken en aantoonbaar effect. Precies daarom ontwikkelt Talpa Media iets nieuws.
Wat is Sync?
Sync is geen extra platform, maar een open AI-gedreven hub die rechtstreeks aansluit op de systemen van mediabureaus en adverteerders. Hier worden bereik, prijs en performance met elkaar verbonden, en kunnen proposities, data en doelgroepen direct worden toegepast. AI-agents ondersteunen bij planning, selectie en optimalisatie van campagnes.
Onze AI-agents brengen data uit al onze media samen met onderzoek en marktinzichten om te komen tot kwalitatievere inzichten en effectievere campagnes. Deze data koppelen we vervolgens aan onze SSP’s, zodat we het hele proces kunnen faciliteren: van inzicht en planning tot inkoop en evaluatie.
“Internationale platformen opereren vanuit schaal en algoritmes. Wij combineren die technologie met lokale kennis, relevantie, vertrouwde context én sterke merken,” aldus Allard Ruyl.
Wanneer kunnen we Sync verwachten?
In 2026 starten we met de eerste trials, samen met onze partners. Want dit project vraagt niet alleen nieuwsgierigheid, maar ook betrokkenheid en actie.
“Geen muren. Geen silo’s. Geen lock-ins. Maar samenwerking, aansluiting en actie," zegt Dorine van Mullem, CCO Talpa Network. "Want als we ook in een AI-gestuurde wereld relevant willen blijven, moeten we blijven verbinden. Technologie en creatie. Lokale kracht en internationale standaarden. Alles wat we nú doen en wat straks nodig is.”
Want laten we eerlijk zijn: de keuze voor gemak - lees: big tech - is snel gemaakt. Maar als we grip willen houden op hoe media wordt gepland, gekocht en gemeten, dan begint dat hier. Samen. Voor bureaus en adverteerders die impact willen maken met media die raakt. Sync is de uitnodiging om samen een alternatief te creëren dat beter werkt voor de Nederlandse markt.
Meer weten of deelnemen aan de trials? Neem contact op met Dorine van Mullen: dorine.vanmullem@talpanetwork.com
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu