In korte tijd is Talpa Media uitgegroeid tot de marktleider in de advertentiemarkt voor podcasts en streaming audio. De meest recente cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO, augustus 2025) tonen aan dat Talpa Media, door exclusieve samenwerking met onder andere Podimo, met 37,4 procent marktaandeel en 4,2 miljoen wekelijkse downloads de onbetwiste nummer een is in de podcastadvertentieverkoop. Met een sterke combinatie van lineair radio, streaming audio en podcasts is Talpa Media de grootste total-audio-speler in het Nederlandse medialandschap.
Strategische samenwerkingen
De toppositie is het resultaat van een reeks strategische samenwerkingen waarmee Talpa Media het podcastaanbod heeft uitgebreid. Sinds 1 juni is Talpa Media exclusief verantwoordelijk voor de verkoop van programmatic audio- en Run-of-Network (RON)-campagnes op de titels van Dag en Nacht Media en Tonny Media, beide onderdeel van Podimo. Met deze samenwerking voegt Talpa Media de grootste podcast advertentie-inventory van de markt toe aan haar total audio propositie. Dag en Nacht Media en Tonny Media behouden de exclusiviteit voor de verkoop van pre- en post-roll advertenties op geselecteerde podcasts, evenals de verkoop voor native- en host-read-advertenties. Eerder dit jaar werd de samenwerking gestart met Audiohuis (Mediahuis) tevens voor de verkoop van RON campagnes en meest recentelijk volgde de overeenkomst tussen One Media Sales (OMS) en AdsWizz voor de verkoop van audio inventory op SoundCloud en Sonos Radio in Nederland.
‘Onze ambitie is om audio in al zijn vormen toegankelijk te maken voor adverteerders en bureaus’, reageert Joris van der Pol, Algemeen Directeur OMS. ‘Podcasts zijn daar een essentieel onderdeel van. Via één aanspreekpunt bieden wij het grootste audiobereik van Nederland. Deze nummer 1-positie onderstreept dat onze aanpak werkt.’
Podcasts als mainstream mediakanaal
Dankzij de samenwerking met Podimo pakt Talpa Media de koppositie in de podcastadvertentiemarkt, een markt die steeds groter wordt en inmiddels een mainstream mediakanaal is dat niet mag ontbreken in de mediamix.
Verder kunnen adverteerders met slimme targeting en de vele vormen van podcastadvertising (host-read, pre/mid/post-roll, dynamic insertion) hun boodschap laten aansluiten bij de context van de podcast en het juiste umfeld. Hierdoor wordt de boodschap ervaren als relevant en natuurlijk, in plaats van storend.
Podcasts en streaming maken audio sterker dan ooit
Driekwart van de Nederlanders luistert inmiddels naar podcasts, vaak in een intens en geconcentreerd moment, waardoor merkboodschappen sterker en langer blijven hangen dan via veel andere digitale kanalen. De consument weet streaming audio goed te vinden: alleen al op die manier genereert Talpa Media wekelijks 6,29 miljoen gestarte sessies. Daarmee pakt Talpa Media de koppositie: als marktleider in podcastadvertising én streaming audio biedt het adverteerders de mogelijkheid een boodschap relevant en natuurlijk te laten landen.
Dankzij de krachtige combinatie van lineaire radio, streaming audio en podcasts is Talpa Media uitgegroeid tot de grootste total-audio-speler van Nederland, waardoor merken op ieder moment van de dag extra impactvolle contactmomenten kunnen creëren.
Overweeg je audioreclame in te zetten voor jouw merk? We werken graag een plan met je uit. Neem contact op met ons via talpamedia@talpanetwork.com
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu