Overslaan en naar de inhoud gaan

AI-billboarding op het grote scherm: wat merken kijkers echt?

Talpa Media en DVJ Insights onderzoeken hoe AI-billboarding wordt beleefd en gewaardeerd en wat dat betekent voor het effect van campagnes.
Talpa Network

Wij zijn Talpa Network: een open medianetwerk actief op het gebied van video, audio, digital en print. Ons motto is ‘samen bereik je meer’. Dat slaat op hoe we werken én hoe wij impact maken. In een steeds internationaler wordend medialandschap zorgt ons media-netwerk ervoor dat content van Nederlands makers en merken blijft aankomen bij ons geliefde lokale publiek. Met onze hoofdmerken (SBS6, NET5, Veronica, Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Noordzee en LINDA.), vertrouwde formats én slimme partnerships bereiken we wekelijks meer dan 90% van Nederland.

Lees meer

We zijn continu op zoek naar manieren om nog meer mensen nog beter te bereiken met onze content: dat doen we met onze mensen, makers, merken én ons saleshuis Talpa Media.

Talpa Network handelt mede in opdracht van One Media Sales B.V. (OMS). OMS is een zelfstandig saleshouse, belast met de verkoop van de commerciële zendtijd op de bij haar aangesloten radio zenders.

Talpa Network is in 2017 opgericht door viervoudig Emmy Award-winnaar John de Mol.

Lees minder
Talpa Media
Talpa Media

De opmars van kunstmatige intelligentie in marketingcommunicatie is onmiskenbaar. AI wordt steeds vaker ingezet in het creatieve proces: van beeld en tekst tot video en audio. Wat veel merken zich afvragen: wat doet dit met de effectiviteit van campagnes? En hoe reageert de kijker als die weet dat een video door AI is geproduceerd?

Talpa Media besloot zelf onderzoek te doen. In samenwerking met DVJ Insights onderzocht het mediabedrijf hoe mensen reageren op AI-geproduceerde tv-billboards. De conclusie: er zijn geen concessies nodig op het gebied van merkherkenning, imago, waardering of activatie. AI-uitingen presteren net zo goed als traditionele producties.

Kijkers ervaren AI-video’s als net zo verrassend, grappig en passend bij het merk als reguliere producties. Ze vallen niet meer of minder op, voelen net zo vertrouwd en worden even geloofwaardig en onderscheidend gevonden.

AI in reclame: nauwelijks opgemerkt, positief ontvangen
In het onderzoek zijn tien AI-creaties vergeleken met tien traditionele billboarduitingen. 1.038 respondenten tussen de 25 en 54 jaar beoordeelden de video’s op herkenning, imago, waardering en gedragsintentie. Slechts een derde van de kijkers herkende dat de uiting door AI was geproduceerd. Pas bij expliciete vermelding ontstond er enige terughoudendheid. Toch staat een meerderheid neutraal tot positief tegenover het gebruik van AI in reclame, vooral onder jonge, hoogopgeleide doelgroepen. “Naast het feit dat er geen verschillen in effectiviteit gemeten zijn, waren we ook aangenaam verrast door de acceptatie en de verwachtingen van Nederlanders ten aanzien van AI in creatieve uitingen: ruim 50% van de Nederlanders accepteert het feit dat AI gebruikt wordt en verwacht dat dit net zo effectief is. Bij de Nederlanders die een bepaalde interesse hebben in AI stijgt dit percentage zelfs naar bijna 80%.” aldus Ralph Sluis, Senior Client Consultant bij DVJ Insights.

De inzichten maken deel uit van Talpa Media’s bredere innovatie-agenda binnen ConnectLab, waarbinnen nieuwe technologieën getoetst worden op effect en toepasbaarheid in de praktijk.

Korte formats maken AI extra relevant
De resultaten bevestigen dat AI voor korte videovormen, zoals tv-billboards en bumpers, interessant is. Deze formats vragen om snelheid, flexibiliteit en aanpasbaarheid. Denk aan campagnes rond het EK, een hittegolf of Moederdag: met AI kunnen variaties snel worden geproduceerd, zonder telkens een nieuw creatief productieproces te starten.

“Dankzij AI kunnen we meer merken de kans geven om zichtbaar te zijn op het grote scherm. Niet als vervanging van creativiteit, maar als versneller van bereik en relevantie,” zegt Aniek Verhaar, Lead Marketing Intelligence bij Talpa Media.

Vervolgonderzoek in de maak
Het onderzoek naar AI is de eerste stap binnen een bredere verkenning van korte videocontent. Na de zomer start Het Grote Billboard Experiment, waarin Talpa Media kijkt naar de effectiviteit van korte merkuitingen via TV, VOD en radio.

Bruna zet vanaf deze week AI-billboards in op de zenders van Talpa Network. Daarmee laat het merk zien hoe AI kan helpen om snel en relevant te communiceren binnen een actuele campagne. Ook benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Talpa Media.

Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Talpa Network

Wij zijn Talpa Network: een open medianetwerk actief op het gebied van video, audio, digital en print. Ons motto is ‘samen bereik je meer’. Dat slaat op hoe we werken én hoe wij impact maken. In een steeds internationaler wordend medialandschap zorgt ons media-netwerk ervoor dat content van Nederlands makers en merken blijft aankomen bij ons geliefde lokale publiek. Met onze hoofdmerken (SBS6, NET5, Veronica, Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Noordzee en LINDA.), vertrouwde formats én slimme partnerships bereiken we wekelijks meer dan 90% van Nederland.

Lees meer

We zijn continu op zoek naar manieren om nog meer mensen nog beter te bereiken met onze content: dat doen we met onze mensen, makers, merken én ons saleshuis Talpa Media.

Talpa Network handelt mede in opdracht van One Media Sales B.V. (OMS). OMS is een zelfstandig saleshouse, belast met de verkoop van de commerciële zendtijd op de bij haar aangesloten radio zenders.

Talpa Network is in 2017 opgericht door viervoudig Emmy Award-winnaar John de Mol.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in