
De opmars van kunstmatige intelligentie in marketingcommunicatie is onmiskenbaar. AI wordt steeds vaker ingezet in het creatieve proces: van beeld en tekst tot video en audio. Wat veel merken zich afvragen: wat doet dit met de effectiviteit van campagnes? En hoe reageert de kijker als die weet dat een video door AI is geproduceerd?
Talpa Media besloot zelf onderzoek te doen. In samenwerking met DVJ Insights onderzocht het mediabedrijf hoe mensen reageren op AI-geproduceerde tv-billboards. De conclusie: er zijn geen concessies nodig op het gebied van merkherkenning, imago, waardering of activatie. AI-uitingen presteren net zo goed als traditionele producties.
Kijkers ervaren AI-video’s als net zo verrassend, grappig en passend bij het merk als reguliere producties. Ze vallen niet meer of minder op, voelen net zo vertrouwd en worden even geloofwaardig en onderscheidend gevonden.
AI in reclame: nauwelijks opgemerkt, positief ontvangen
In het onderzoek zijn tien AI-creaties vergeleken met tien traditionele billboarduitingen. 1.038 respondenten tussen de 25 en 54 jaar beoordeelden de video’s op herkenning, imago, waardering en gedragsintentie. Slechts een derde van de kijkers herkende dat de uiting door AI was geproduceerd. Pas bij expliciete vermelding ontstond er enige terughoudendheid. Toch staat een meerderheid neutraal tot positief tegenover het gebruik van AI in reclame, vooral onder jonge, hoogopgeleide doelgroepen. “Naast het feit dat er geen verschillen in effectiviteit gemeten zijn, waren we ook aangenaam verrast door de acceptatie en de verwachtingen van Nederlanders ten aanzien van AI in creatieve uitingen: ruim 50% van de Nederlanders accepteert het feit dat AI gebruikt wordt en verwacht dat dit net zo effectief is. Bij de Nederlanders die een bepaalde interesse hebben in AI stijgt dit percentage zelfs naar bijna 80%.” aldus Ralph Sluis, Senior Client Consultant bij DVJ Insights.
De inzichten maken deel uit van Talpa Media’s bredere innovatie-agenda binnen ConnectLab, waarbinnen nieuwe technologieën getoetst worden op effect en toepasbaarheid in de praktijk.
Korte formats maken AI extra relevant
De resultaten bevestigen dat AI voor korte videovormen, zoals tv-billboards en bumpers, interessant is. Deze formats vragen om snelheid, flexibiliteit en aanpasbaarheid. Denk aan campagnes rond het EK, een hittegolf of Moederdag: met AI kunnen variaties snel worden geproduceerd, zonder telkens een nieuw creatief productieproces te starten.
“Dankzij AI kunnen we meer merken de kans geven om zichtbaar te zijn op het grote scherm. Niet als vervanging van creativiteit, maar als versneller van bereik en relevantie,” zegt Aniek Verhaar, Lead Marketing Intelligence bij Talpa Media.
Vervolgonderzoek in de maak
Het onderzoek naar AI is de eerste stap binnen een bredere verkenning van korte videocontent. Na de zomer start Het Grote Billboard Experiment, waarin Talpa Media kijkt naar de effectiviteit van korte merkuitingen via TV, VOD en radio.
Bruna zet vanaf deze week AI-billboards in op de zenders van Talpa Network. Daarmee laat het merk zien hoe AI kan helpen om snel en relevant te communiceren binnen een actuele campagne. Ook benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Talpa Media.
Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee