Premium

Flow, MAX Magazine en Quote hadden stijgende printoplage in 2018

Het totaalbeeld in de (print) publiekstijdschriftenmarkt is een gestage daling van de oplages.

De tijdschriftenmarkt (print) vertoont al ruim een decennium dalende oplages. Daar kwam ook in 2018 geen verandering in. NOM maakte onlangs de oplagecijfers voor publiekstijdschriften in 2018 bekend (2018 Q1 t/m 2018 Q4). Ondanks de vele dalingen, zijn er ook stijgers ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. 

Bij de autobladen wist Autoweek (Sanoma) van 43,737 naar 44,112 exemplaren (het gaat om de totaal betaalde gerichte oplage).

Bij de culinaire bladen ging Delicious (New Skool Media) van 28,989 naar 29,571.

Een lichte stijging was er voor CosmoGirl! (Audax), bij de jongerenbladen: van 19,930 naar 20,312. Donald Duck Extra (Sanoma) steeg van 59,947 naar 62,395.

Het ging goed met zakenblad Quote (Hearst) in print: van
31,256 naar 34,436. 

Het jubilerende
Flow deed het goed bij de mindtitels: van 77,797 naar 80,925
.

Opinie

In het opiniesegment wist alleen De Groene Amsterdammer winst te boeken: van 21,614 naar 22,949
In dat segment was er een lichte daling voor HP/De Tijd en zijn er grotere dalingen voor
Elsevier Weekblad - bijna 8.000 exemplaren omlaag naar 64,660 – en Vrij Nederland (Weekbladpers) dat van 28,368 naar 20,978 exemplaren gaat. Daar werd gisteren bekend dat de hoofdredactie verder zou willen gaan zonder redacteuren.

MAX Magazine

In de wetenschappelijke hoek waren er stijgingen voor Kijk (New Skool Media) - van 23,533 naar 25,243 – en Lonely Planet Traveler (Pijper) van 17,758 naar 20,802 exemplaren.

Bij de RTV bladen was alleen
MAX Magazine een stijger, en fors ook: van 127,103 naar 147,337 exemplaren.

Bij de sportbladen deed
Runner’s World (tegenwoordig Hearst) het goed met een stijging van 31,860 naar 34,784.

Gossip

Bij de gossipbladen zijn er geen stijgers. Story was het meest stabiel met een lichte daling van 59,086 naar 58,836 stuks.

Privé (TMG) ging van 110,525 naar 100,839, Weekend (Audax) daalde van 92,320 naar 86,080 en Party (Audax) daalde naar 63,684 (was 68,184).

Vrouwenbladen

Bij de vrouwenbladen verliezen de grote titels Libelle (Sanoma, van 273,195 naar 256,903), Linda. (Mood for Magazines, van 231,100 naar 223,145) en Margriet (van 143,888 naar 135,888) terrein. De Libelle specials Libelle Lekker (van 45,949 naar 52,383) en Libelle Gezond van (45,412 naar 47,453) noteren overigens wel een plus.

Grazia (Pijper Media) weet wel te stijgen in oplage, zij het licht: van 30,819 naar 31,496.

Andere stijgers zijn nog
Radar+ (35,399 naar 36,565) en Royalty (Audax) 31,818 naar 33,479.

Het failliete Pelican Media gaf geen cijfers op over 2018.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie