Premium

Global wint NS-concessie van 370 digitale schermen

Het gaat om 370 digitale schermen op 21 NS-stations. Guy Grimmelt van Global licht toe.

De treinreiziger anno 2023 is 'niet echt veranderd', stelt Global

Global Media & Entertainment heeft de NS-concessie van 370 digitale schermen op 21 NS-stations gewonnen. De aanbesteding van een deel van de digtale schermen van NS volgde op een rechtzaak en het 'op zwart gaan' van vijfduizend reclamevakken op driehonderd treinstations in Nederland in 2019.  

Met de toevoeging van de NS-concessie komt het totale netwerk van Global uit op 3.300 digitale schermen. Waar het NS-netwerk tot 2020 voor het grootste gedeelte bestond uit posters en werd aangevuld met digitale schermen, bestaat de huidige NS-concessie volledig uit digitale schermen.

De ontwikkelingen binnen digital out of home gaan hard. OOH-bestedingen zijn groter dan radio en naar verwachting zal in het nieuwe jaar het digitale aandeel binnen de gehele OOH-markt groter worden dan het traditionele deel. Global groeit naar eigen zeggen mee met de ontwikkelingen in de markt.

NS-netwerk op zwart

In 2019 ging door een rechtszaak het NS-netwerk op zwart, zo'n vijfduizend reclamevlakken bleven leeg op ruim driehonderd treinstations in Nederland. De NS had JCDecaux ten onrechte buitengesloten bij de aanbesteding van het miljoenencontract en sloot dat in 2011 onderhands met Exterion Media en in 2015 met Ngage Media (nu Ocean).

JCDecaux stapte naar de rechter en het gerechtshof in Arnhem stelde de out of home-exploitant in een arrest in het gelijk. De NS keek de afgelopen jaren uit naar een nieuwe outdoor-exploitant en dat is nu Global geworden.

Met de ‘winst’ van NS is het voor Global mogelijk om 1,3 miljoen dagelijkse reizigers te bereiken, zegt marketing & sales director Guy Grimmelt. ‘Voor de adverteerder is het van belang zichtbaar te zijn op het moment dat de doelgroep veelvuldig aanwezig is; met de toevoeging van NS aan ons portfolio kunnen we meer mogelijkheden bieden.’

Bewuster reizen

De treinreiziger anno 2023 is ‘niet echt veranderd’, zegt Grimmelt. 'Hij of zij is nog steeds relatief jong, hoogopgeleid en breed geïnteresseerd. Wel zien we dat de mobiliteit en met name de frequentie nog ongeveer 10% lager ligt vergeleken met de periode vóór corona. We verwachten dat dit in de loop van het nieuwe jaar weer aantrekt. Er zal meer dan voorheen met de trein worden gereisd, door de toename van mobiliteitsbudgetten ten opzichte van leaseauto's en de toegenomen motivatie van mensen om bewuster te reizen. Tot de frequentie weer op het oude niveau is, corrigeren we het aantal contacten die er op het netwerk gemaakt worden.'

Waarom zou je als adverteerder zichtbaar willen zijn op het NS-netwerk? Grimmelt: 'Ik zou zeggen: waarom niet? Het grote voordeel van het NS-netwerk is dat een treinreiziger gemiddeld zeven minuten wacht op de trein, waardoor hij of zij uitingen als full motion video volledig te zien krijgt. De inzet van buitenreclame is in Nederland naar mijn idee nog steeds te beperkt, terwijl de behoefte vanuit adverteerders is om de massa te bereiken onverminderd groot blijft, het belang van brand safety nog steeds actueel is en privacy en duurzaamheid een onderwerp is dat een alleen maar grotere zal gaan spelen. Op al deze thema's scoort buitenreclame zeer goed.'

Adverteerders kunnen naar verwachting vanaf 1 februari campagnes uitrollen via het NS-netwerk.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie