Premium

Guy Grimmelt, Global: ‘Het was het jaar van herstel’ 

 Global eindigde aan kop bij out-of-home in het Media Report 2022. Het was om meer redenen een jaar met historie, volgens Guy Grimmelt.

Initiative

Global Media & Entertainment kwam in het Media Report 2022 als best gewaardeerde out-of-home-bureau uit de bus. Ocean Nederland en CS Digital Media volgden op zeer korte afstand. Drie vragen aan marketing & sales director Guy Grimmelt.

Wat was 2022 voor een jaar? 

‘Het jaar waarin de uitgaven in Nederland aan out-of-home die van adverteren op radio heeft ingehaald. Had je me dat tien jaar geleden verteld toen ik bij Global begon, dan had ik je niet geloofd, en ook in de jaren erna niet trouwens. Het werd toen nog ieder jaar een promilletje minder. Maar de afgelopen jaren is er een turnaround gemaakt. Onder invloed van de digitalisering is de impact enorm vergroot. Vooral het feit dat we adverteerders daarmee meer mogelijkheden en flexibiliteit bieden heeft dat aangejaagd. Het is meer gangbaar om out-of-home structureel in de mediamix mee te nemen. Dat konden we trouwens wel gebruiken, want met corona zijn er harde klappen gevallen. In 2019 draaide de totale out-of-home-markt hier nog 211 miljoen, vorig jaar was dat 186 miljoen. Dit jaar is de verwachting dat het op 225 miljoen. Het is ook het jaar van herstel.’ 

Wat verklaart de hoge waardering voor Global? 

‘Ik denk onze gouden formule is dat we heel stabiel zijn met een duidelijke strategie. We hebben er wellicht van geprofiteerd dat andere bedrijven hebben gestruggeld met personeel, met de kant waar ze naartoe gaan. Wijzelf doen niet zoveel anders. Het is ons gelukt om door te blijven bouwen, er is een goede vibe en er zit groei in ons bedrijf. Dat bij elkaar zorgt voor goede energie. Ik denk dat dat bij klanten is overgekomen.’   

Wat verwacht je van 2023? 

‘Dit wordt een waanzinnig interessant mediajaar met de mogelijk fusie van twee commerciële-tv-partijen, de FM-frequenties en het NMO met daarin ook een nieuw buitenreclameonderzoek.  

Een gamechanger is misschien een te groot woord, maar de vergelijkbaarheid verandert de kijk op het ecosysteem van out-of-home.2023 wordt ook het jaar waarin digital dominant wordt in out-of-home. De NS komt komende maanden met een digitaal netwerk, dat geeft een enorme boost. Nu is digitaal nog 45 procent van de markt, volgend jaar wordt dat zeker meer dan de helft. Dat is razendsnel gegaan. Pas sinds 2016 zijn we digitaal gegaan en toen ging het slechts om een paar procentjes van de markt.‘ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie