Premium

Harry Dekker (Unilever): ‘Nu veel kortere planning mediabestedingen’

Media director over coronacrisis: voordelen van gediversifieerd portfolio.

De coronacrisis zorgt ervoor dat Unilever anders kijkt naar zijn mediabestedingen, zegt media director Harry Dekker. ‘Zonder in detail te kunnen treden, maar belangrijkste wijziging is dat wij naar een veel kortere planningshorizon zijn gegaan.

De grootste adverteerder van Nederland – en op tv de grootste besteder bij RTL - ziet dat op alle
vlakken de dynamiek enorm is toegenomen. Unilever volgt daarin nauwgezet wat er momenteel speelt in de maatschappij en bij de consument. ‘De dynamiek leidt er toe dat marketingactiviteiten en onze media-inzet continu worden aangepast. Bij inzet van campagnes wordt meer dan ooit gelet op wat in de huidige situatie relevant is.'

Advertentie
advertisement

Voedingsmiddelen in de plus, ijs en fris in de min

Volgens Dekker toont de huidige situatie dan wel weer de kracht van een breed, gediversifieerd portfolio aan merken en categorieën. Waar bepaalde merken klappen krijgen, stijgt bij andere merken de omzet. Dekker: ‘Bepaalde categorieën tonen plussen, vooral voedingsmiddelen, maar andere delen van onze business vallen terug. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ijs- en frisdrankcategorieën en merken als Lipton. Simpel te verklaren, omdat horeca en out-of-home consumptie is afgenomen en dat wordt dan niet volledig door thuisconsumptie gecompenseerd.’

Digitale transformatie

Dekker ziet verder dat de inspanningen die het concern de afgelopen jaren op het vlak van digitale transformatie en agile working nu goed van pas komen. ‘Daarnaast mogen wij ons hier gelukkig prijzen dat we geen volledige lock-down hebben. Ik zie dagelijks de video calls van mijn collega’s in Spanje, Italië, Frankrijk et cetera. Hoe anders is het daar. Ik heb echt met ze te doen. Dus, let’s also count our blessings.’

Dove

Unilever-merken spelen in hun campagnes daar waar het kan in op de coronacrisis. De Dove-campagne met afgepeigerde zorgmedewerkers ‘Courage is beautiful' ging inmiddels viral.

Het concern liet in maart al weten
500 miljoen euro uit te trekken om afnemers en leveranciers te helpen. Verder gaat 100 miljoen euro naar de strijd tegen de coronapandemie. Het bedrijf doneert voor 50 miljoen euro aan zeep en handgel aan het COVID Action Platform van het Wereld Economisch Forum, dat wereldwijd hulporganisaties ondersteunt. Ook heef Unilever productielijnen aangepast om handgel te produceren.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie