John de Mol versterkt media-imperium met overname Hollandse Hoogte

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) neemt fotobureau Hollandse Hoogte over.

  • Media
  • 13 June 2018
  • Juul Schepens
ANP

Hollandse Hoogte behoort sinds vandaag tot het media-imperium van John de Mol. Het ANP neemt het bedrijf dat ruim 500 topfotografen en tientallen internationale agentschappen vertegenwoordigt over. Het ANP is de grootste leverancier van nieuwsfoto's aan bijna alle mediabedrijven in Nederland en is onlangs overgenomen door Talpa Network.

Welke veranderingen kunnen media verwachten?

Advertentie

1. Het merk blijft overeind

'Hollandse Hoogte wordt onderdeel van het ANP, maar blijft als merk overeind', zegt Bas van Beek, directeur van Hollandse Hoogte. Hij wordt lid van de ANP-directie en verantwoordelijk voor de nieuwe foto-organisatie. 'In deze combinatie kan het ANP focussen op de nieuwsfotografie en Hollandse Hoogte op de rest van de markt. Inhoudelijk kunnen we elkaar versterken en kunnen we de positie van fotografen beter bewaken.'

2. Synergievoordelen

'Door krachtenbundeling ontstaan synergievoordelen, met name op het vlak van marktbewerking. Het ANP en Hollandse Hoogte hebben een eigen positie en in een combinatie kunnen we die het meest efficiënt benutten', aldus algemeen directeur Martijn Bennis van het ANP.

3. Een rijker aanbod

Volgens ANP-hoofdredacteur/mediadirecteur Marcel van Lingen, verantwoordelijk voor het journalistieke fotoaanbod, is de fotojournalistiek uiteindelijk de winnaar. 'Door het bundelen van de krachten krijgen klanten van zowel het ANP als die van Hollandse Hoogte een rijker aanbod.'

4. Meer afhankelijkheid

Na de overname ontstaat een unieke database van bijna 125 miljoen beelden, waar duizenden afnemers binnen en buiten de mediasector gebruik van maken.
Daarmee lijkt Talpa een nog sterkere positie in het medialandschap te bewerkstelligen. Andere media zoals Nu.nl, de dagbladen van onder andere de Persgroep en TMG hebben een contract met het ANP. Met name het fotoarchief is belangrijk voor deze media.

Talpa Network

Sinds november 2017 is De Mol bezig met het optuigen van Talpa Network, waarin al zijn media worden samengebracht (zoals SBS6, Radio538 en Veronica). 

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Henk Bouwens
Probeer met spoed in contact te komen met Dhr.John de Mol, door & interessant product & kennis opgedaan vanuit mijn Hilversum periode & het TV programma
"De Nationale Ideenbus" voor uitvinders
Heb zelf nu zicht op familie voetbalspel
Welke ik vanuit mijn USA en Brazilië tijd hoog inschat en ik bij JUMBO heb onder gebracht ivb met het kampioenschap alleen was het daar te laat voor alle vertalingen op tijd gereed te hebben
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie